OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I december 2022 tar Transdev över driften av Öresundståg. Till detta söker vi nu en Redovisningsekonom som är intresserad att arbeta för ett av de marknadsledande bolagen inom persontrafik.
Öresundståg är ett gemensamt regional-tågsystem med tågtrafik i de två länderna Sverige och Danmark och trafikerar regionala sträckor i de sex sydsvenska länen Skåne, Halland, Västra Götaland, Blekinge, Kalmar och Kronoberg.
Om tjänsten
I rollen som Redovisningsekonom kommer du sköta och ansvara för den löpande bokföringen för Öresundståg och även ansvara för bokslut, deklarationer, årsredovisningar samt rapportering till vårt moderbolag i Frankrike. Du är delaktig i att kontinuerligt utveckla och förbättra rutiner och processer för redovisnings- rapporterings- och bokslutsarbetet i bolaget. I rollen kommer du att ha ett helhetsansvar för hela redovisningen. Du kommer in i ett härligt gäng och kommer kunna erbjudas en roll med goda utvecklingsmöjligheter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Löpande bokföring
- Månads- och årsbokslut, legal rapportering samt koncernrapportering
- Årsredovisningar och deklarationer
- Uppföljningar och utredningar tillsammans med controllers och verksamhet
- Revisionsfrågor
- Pension och skatter
- Processtyrd verksamhetsutveckling
Din anställning kommer vara på vårt huvudkontor i Bromma men du kan vara placerad på vårt lokala kontor i Malmö tillsammans med våra övriga medarbetare inom Öresundståg eller på vårt huvudkontor.
Vi söker dig som:
- Är utbildad civilekonom eller motsvarande
- Har flerårig erfarenhet av redovisnings- och analysarbete från större företags ekonomifunktion
- Har vana av att arbeta med snabba månads- och årsbokslut
- Är van att jobba mot deadlines
- Har erfarenhet att driva kvalificerade utredningar inom redovisningsområdet
- Är kunnig inom svenska redovisningsregler
- Har kunskap inom IFRS
- Har goda språkkunskaper i svenska och engelska
- Har goda kunskaper i MS Excel
- Har erfarenhet från Shared Service Center är meriterande men inget krav
Rollen kommer passa dig som har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är strukturerad, noggrann och har ett öga för detaljer. Vidare har du en god analytisk förmåga och kan självständigt lösa komplexa frågeställningar. Du är en sann lagspelare och trivs i en roll där du får ge support och vara bolaget och kollegor behjälplig inom redovisningsfrågor samt att du har intresse att bidra till att effektivisera och förbättra processer och rutiner.
Om bolaget
Transdev Sverige med ca 5 300 medarbetare ingår i koncernen Transdev Group (https://www.transdev.com/en/), som driver persontrafik och skapar integrerade transportlösningar i 18 länder. Varje dag möjliggör våra 85 000 medarbetare mer än 11 miljoner effektiva, smidiga och miljövänliga resor världen över.
Som medarbetare på Transdev får du arbeta i en spännande bransch som ständigt utvecklas och förändras och som dessutom fyller en viktig samhällsfunktion. Transdev är ett företag med en uttalad ambition att vara ett persontransportföretag som driver utvecklingen i branschen och arbetar aktivt med hållbara lösningar för att öka kollektivtrafiken.
Våra värderingar ”handling, ansvar, nytänkande och samspel”, styr vår vardag.
Mer information och ansökan
Tjänsten är på heltid som börjar med 6 månaders provanställning.
Hos Transdev har vi hybrid arbetsplats vilket innebär att du kan fördela viss del av din arbetstid med att jobba med att arbeta på distans.
Transdev vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Du ansöker via vårt rekryteringssystem senast 10 augusti.
Har Du frågor om tjänsten eller processen är du välkommen att kontakta Susanna Ask, HR Business Partner; susanna.ask@transdev.se 08-629 50 22 alt. HR-konsult Sabina Sjögren, sabina.sjogren@transdev.se.
Välkommen med din ansökan!