OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Drivs du av utveckling och att ständigt förbättra och förbättras? Vill du vara med och utveckla en moderniserad Supply Chain i ett av Europas mest framgångsrika optik- och livsstilsbolag?
Synsam Group har under de senaste åren framgångsrikt genomfört en omfattande transformation av hela sitt erbjudande och skapat en rad innovativa, hållbara och attraktiva koncept utifrån våra kunders behov. Vår ambition är att vara den fortsatt branschledande aktören inom både ögonhälsa och ögonmode med ett tydligt integrerat hållbarhetsperspektiv genom hela värdekedjan, vilket ställer höga krav på fortsatt utveckling av hela Synsam Groups Supply Chain.
Vi söker därför nu dig som vill vara med och driva arbetet med säkra en moderniserad Supply Chain med stort fokus på hållbarhet och effektivitet genom bland annat digitalisering och automation, i syfte att möta morgondagens krav.
Om rollen
I rollen som Transport Manager är ditt övergripande ansvar att äga och driva utvecklingen av arbetet med transport, leverans och tullhantering mot ökad kontroll, kvalitet och hållbarhet till en minskad totalkostnad. Du kommer att arbeta mot såväl externa leverantörer som med ett brett kontaktnät inom Synsam Group i hela Norden, exempelvis respektive lands driftsorganisationer, Category, Finance, IT och Digital Commerce. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat:
• Driva utveckling av processer och arbetssätt och säkerställa implementering av dessa, exempelvis optimering av leveranser till butik, införtullning av produkter från tredje land samt Norge, och utveckling av processflöden för återanvändning och återvinning av produkter inom koncernen
• Ansvara för konsolidering av transportemballage och synkronisering med övriga avdelningar, i syfte att öka såväl hållbarhet som skalbarhet genom minimerad resursförbrukning
• Vara den i Synsam Group sakkunnige experten i transportrelaterade frågor: bland annat tullhantering till och från Synsam Groups operativa driftsländer samt inköp från tredje land, frakter från våra operativa länder, samt förpackningsemballage
• Agera primär kontakt med relevanta externa parter, exempelvis Tullverket samt leverantörer som PostNord, SSL och leverantörer inom förpackning/emballage
• Agera som språkrör för hållbarhetsspårning och -rapportering inom Synsam Group för transporter
Erfarenhet
• Du har en relevant universitets- eller högskoleexamen
• Du har minst 6 års relevant arbetslivserfarenhet – arbete med optimering av transport och distribution av produkter inklusive tullhanteringsfrågor
• Du har erfarenhet av arbete i internationella kontexter och miljöer
• Flytande i svenska och engelska i tal och skrift
• Goda kunskaper i Microsoft Excel
Profil
Du är en ambitiös och engagerad person som är affärsmässig, resultatorienterad och med hög analytisk förmåga. Du har en förmåga att se helheten, men är inte rädd för att kavla upp ärmarna och ta dig an operativa uppgifter där du ser att det krävs för att skapa framdrift och få uppgifter gjorda. Du har ett strukturerat och organiserat arbetssätt och är duktig när det kommer till att bygga nätverk på en professionell nivå. Du drivs av att ständigt utveckla, förbättra och påverka och är nu redo att ta nästa steg i din karriär.
För att lyckas i rollen ser vi det även som naturligt att du lever enligt Synsam Groups värderingar – för oss är kunden alltid nr 1, vi är innovativa och vi tar ansvar.
Övrigt
Placeringen utgår från vårt huvudkontor centralt i Stockholm men kan även komma att inkludera resande
Om tjänsten
• Tillsvidareanställning heltid, tillträde hösten 2021, start enligt överenskommelse
• Ansökan sker endast elektroniskt genom länken nedan. Urval sker löpande och det innebär att rollen kan tillsättas på kort varsel. Vänta därför inte med din ansökan, utan ansök redan idag!
Om Synsam
Synsam Group är en av Europas ledande aktörer inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion med ett brett sortiment som utgår ifrån kundens livsstil och behov. Synsam Group finns i Norden, har omkring 3000 medarbetare och en total omsättning på ca 3,8 miljarder SEK (2020). Totalt har koncernen cirka 500 butiker som drivs under varumärkena Synsam, Ai Eyewear och Profil Optik i Danmark. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt som är bland de högsta i Europa. Våra kunder är alltid i fokus och vi har ett tydligt integrerat hållbarhetsperspektiv genom hela vår värdekedja. Synsam korades för tredje året i rad till Sveriges mest hållbara optiker i Sustainable Brand Index 2021