Transport- och bostadspolitiskt råd till Bryssel

Transport- och bostadspolitiskt råd till Bryssel

Arbetsbeskrivning

Sekretariatet för EU och internationella frågor, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
 
Har du erfarenhet av EU-arbete och kunskap om transport- och bostadspolitik? Då kan vi erbjuda ett spännande arbete där du bevakar och företräder Sveriges intressen. 
 
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
 
Som transport- och bostadspolitiskt råd företräder du Sveriges intressen inom transport-, bostads- och samhällsplaneringfrågor i Bryssel. Det innebär att du förhandlar, främjar och bevakar svenska intressen i rådsarbetet. Arbetet sker i nära samarbete med Landsbygds- och infrastrukturdepartementet och under ledning av Sveriges biträdande ständige representant till EU. 
 
En viktig del i uppdraget är att arbeta målmedvetet gentemot andra EU-institutioner och strategiskt kontaktskapande är en del av vardagen till exempel genom kontakter med olika intresseorganisationer. Det är ett självständigt arbete som kräver egna initiativ då rollen kräver att du kan koordinera och agera i komplexa förhandlingsprocesser. I arbetet ska du aktivt påverka andra institutioner såsom EU-kommissionen och Europaparlamentet och du agerar som en av Regeringskansliets företrädare och förlängda arm i transport- och bostadsfrågorna vid EU:s institutioner. I rådet kommer du även att arbeta med vissa industripolitiska frågor kopplade till motorfordon. Transportpolitiken är ett lagstiftningstungt område med många parallella förhandlingar som direkt påverkar företags och medborgares vardag. Inom bostadspolitik och samhällsplanering bevakar du institutionernas och andra aktörers initiativ och deltar vid behov i förhandlingar i rådet.
 
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
 
Din bakgrund
För att lyckas i rollen behöver du ha flerårig arbetslivserfarenhet inom sakfrågeområdet och en akademisk examen inom relevant område. Du behöver ha praktisk erfarenhet av EU-arbete, förhandlingar samt goda kunskaper om EU och EU:s arbetssätt. Även erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller annan relevant svensk myndighet är ett måste.  
 
Det är meriterande att självständigt ha drivit internationella förhandlingar eller medverkat i internationell samverkan. Erfarenhet av att självständigt leda verksamhet eller processer är en styrka för rollen. Vi sätter stort värde vid kunskap om EU:s lagstiftningsprocesser och för tjänsten relevanta politikområden.
 
Du har mycket god kunskap i svenska och engelska och ytterligare EU-språk, särskilt franska är meriterande för tjänsten. 
 
Dina egenskaper
Du arbetar självständigt och kan leda och driva komplexa processer både strategiskt och operativt. Det krävs att du har kapacitet att arbeta med flera parallella frågor och i ett högt arbetstempo. 
 
Det är viktigt att vara relationsskapande och ha en god samarbetsförmåga, du är lyhörd och med flexibelt och utåtriktat förhållningssätt. Arbetet kräver ett gott omdöme och hög integritet då du även ska ha förmåga att hantera säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och känslig information. 
 
Avslutningsvis är det viktigt att vara en god kommunikatör med förmåga att effektivt sammanfatta möten eller texter. 
 
Övrigt
Befattningen avser en tidsbegränsad anställning med ett förordnande om 3 år inledningsvis, med möjlighet till förlängning. Tillträde 15 augusti 2023. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För anställningen krävs svenskt medborgarskap.
 
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Fredrik Alfer, enhetschef sekretariatet för EU och internationella frågor, på 08-405 44 74. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Maria Morin på 08-405 55 09. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Peter Kalliopuro för ST.  Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
 
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 mars 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 mars 2023
  • Ansök senast: 31 mars 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb