OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla våra transporter? Nu söker vi en transportansvarig som kan analysera, planera och utveckla Lindab Sveriges distribution över hela landet.
Ditt nya jobb
Du kommer som medlem i ledningsgruppen för logistik på Lindab Sverige vara ansvarig för att analysera och optimera all distribution för bolaget. Som transportansvarig blir ditt huvudsakliga fokus att reducera fraktkostnader samtidigt som leveranssäkerheten garanteras genom ett tätt samarbete med både interna och externa leverantörer.
Dina primära arbetsuppgifter innefattar att analysera och optimera fraktkostnader centralt och lokalt samt hantera inkommande fraktfakturor och sköta uppföljning av dessa. Du kommer både leda och delta i förhandlingar vid transportavtal för såväl hela landet som för lokala samarbetspartner. I samband med detta kommer du också agera sakkunnig vid transportreklamationer.
Ett stort fokus kommer vara att optimera redan existerande transportlösningar och ta fram förslag på nya flöden från leverantör till kund samt arbeta för förbättrad leveranssäkerhet, väntetidsreducering och andra transportrelaterade KPIer. Hållbarhet står högt upp på agendan och du förväntas även arbeta systematiskt med att utveckla Lindab Sveriges distribution ur ett miljöperspektiv.
Mycket av arbetet kommer bedrivas i samråd med andra delar av logistikfunktionen och du förväntas driva projekt inom transportområdet tillsammans med dessa. Slutligen kommer du också för Lindab Sveriges räkning ansvara för koncernens TMS, samt tillsammans med applikationsägare driva utveckling av densamma.
Tjänstens placeringsort är på något av våra kontor i Ängelholm eller Malmö.
Din bakgrund
Du har flera års erfarenheter av liknande tjänster inom vägtransporter så väl som relevant eftergymnasial utbildning inom transport/ logistik. Du har goda kunskaper om transportekonomi samt grundläggande kunskaper i transporträtt.
Du har stor datavana med mycket goda kunskaper i MS Excel. Erfarenhet av att arbeta med SQL-frågor och databaser är meriterande.
Du har kan uttrycka dig väl i tal och skrift i såväl svenska som engelska.
Du som person
Vi söker dig som har förmågan att systematiskt och på ett självständigt sätt driva utveckling och förbättring av vår distribution. Du har lätt för att samarbeta med andra, både internt på Lindab Sverige men också gentemot andra delar av Lindabkoncernen samt mot bolagets kunder. Du är analytisk, driven och har stark vinnarmentalitet. Där andra ser problem ser du möjligheter.
Lindab
Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar, marknadsför samt distribuerar produkter och systemlösningar för byggbranschen inom bygg- och ventilationssektorn. Under 2021 omsatte Lindab 9 684 MSEK. Lindab har mer än 4 500 medarbetare i 20 länder i Europa. Huvudkontoret hittar du där företaget har sina rötter, i Grevie på Bjärehalvön i nordvästra Skåne.
Lindab Sverige är det svenska försäljningsbolaget och är ca 230 anställda fördelade över våra 30 proffsbutiker med lager. Huvudkontoret ligger utanför Ängelholm.
Vill du veta mer
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Daniel Berglund, Affärsområdeschef Proffsbutik & Logistik på telefon +46 702 63 40 10.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 april 2022. Du skickar in din ansökan via vår hemsida www.lindab.se/jobb . Skicka gärna in din ansökan redan idag. Urval sker löpande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Teknisk chef Vidar Hammersland
0346-71 48 06
070-668 76 06
Regionchef Peter Eriksson
070-213 13 17
Försäljningschef Mikael Hugosson
070-374 22 71
Filialchef Leif Caesar
011-495 49 61
Personalchef Malin Jönsson
0431-850 59
0730-88 88 58
Filialchef Fredrik Brandt
070-190 12 51
Filialchef Fredrik Brandt
070-1901251
Tekniskchef Vidar Hammersland
0346-71 48 06
Oscar Selling
060-658 67 34
Filialchef Jonas Letterlöv
042-402 22 12