OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker tre
Baschefer
till Sjöfartsverkets helikopterenhet,
med placering i Göteborg, Kristianstad eller Stockholm
Sjöfartsverkets helikopterenhet är en central del i svensk sjö- och flygräddning. Räddnings-helikoptrarna är tillgängliga för insatser både till sjöss och över land och är stationerade på fem orter i Sverige; Kristianstad, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå. Besättningarna är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter från larm. Verksamheten bedrivs med AgustaWestland AW139-helikoptrar.
Att arbeta som Baschef
Som Baschef är du chef över en grupp operativa besättningsmedlemmar som arbetar på ett skiftgående schema. Du som Baschef jobbar kontorsarbetstid måndag-fredag.
Baserna fördelas geografiskt enligt nedan:
Stationering i Göteborg – basen i Göteborg
Stationering i Kristianstad – baserna i Kristianstad och i Visby
Stationering i Stockholm – baserna i Norrtälje och i Umeå
Som Baschef har du personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för besättningarna på baserna, såväl som ansvar för basernas drift, underhåll och funktion. Du träffar dina medarbetare kontinuerligt och jobbar med medarbetarskapet, du håller medarbetarsamtal och stöttar i kompetensutveckling, rehabilitering och konflikthantering. Du säkerställer att föreskrifter och gällande regelverk på arbetsplatsen efterlevs och du samverkar och för en aktiv och kontinuerlig dialog med lokala och regionala parter och myndigheter. Du inhämtar SAR-basernas behov både ur ett verksamhets- och individuellt perspektiv och driver lokala verksamhetsutvecklingsprojekt som är centralt förankrade.
Du ingår i ledningsgruppen för Helikopterenheten där du förväntas ta en aktiv del och du rapporterar till chefen för markverksamheten. Arbetet innebär mycket resande mellan de olika helikopterbaserna samt även till Göteborg och Norrköping.
Vem är du?
Krav:
- Flerårig och dokumenterad erfarenhet som chef/ledare med personalansvar.
- Erfarenhet av budget- och ekonomiuppföljning.
- Aktuell erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete.
- Kunskaper inom modernt arbetsmiljöarbete.
- God förmåga att uttrycka dig väl i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
- Goda generella IT-förmågor och ett intresse för digitaliseringsfrågor.
- B-körkort för manuellt växlat fordon.
Meriterande:
- Erfarenhet av att leda skiftgående personal.
- Aktuell erfarenhet från flyg- eller helikopterbolag.
- Aktuell erfarenhet från räddningstjänstverksamhet med 24/7-arbete.
- Aktuell erfarenhet av grupp- och ledarskapsutveckling.
- Aktuell erfarenhet av arbete i statlig myndighet.
- Aktuell erfarenhet av samverkan med fackliga företrädare.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är stabil och trygg i din ledarroll samt har god självinsikt. Du är prestigelös, förtroendeingivande och har en god förmåga att bygga långsiktiga och förtroendefulla relationer. Du har förmågan att sätta dig in i och ta ansvar för din linjeverksamhet såväl som organisationens helhet och mål. Vidare ser vi att du är lojal och en god representant för Sjöfartsverket. Du är rak i din kommunikation och samtidigt lyhörd och du leder genom ett kommunikativt, coachande och tillitsbaserat ledarskap som ger medarbetarna möjlighet till delaktighet, engagemang och ansvarstagande. Du har förmågan att utmana och coacha medarbetare att använda sin drivkraft och kompetens och skapar förutsättningar för att nå mål och resultat. Du brinner för vårt uppdrag och vill tillsammans med oss förvalta och utveckla den kunskap och engagemang som finns inom enheten.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklings-inriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller tre tillsvidareanställningar som ska tillsättas snarast.
Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning.
Inledande intervjuer kommer att hållas via Skype 27 och 31 maj samt 1 och 2 juni. Fortsatta intervjuer kommer att ske på plats i Göteborg veckorna 23-24.
Säkerhetsprövningssamtal är planerade till vecka 26.
Upplysningar:
Markverksamhetschef Marcus Rost, 010-478 4838 eller marcus.rost@sjofartsverket.se
AM/Enhetschef Tobias Svensson, 010-478 5143 eller tobias.svensson@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare:
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Tapani Hoffrén, Seko Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 17 maj 2022.
Diarienummer: 22-02331
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.