Tre beteendevetare till bostödsgruppen

Tre beteendevetare till bostödsgruppen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och motivera våra brukare till ett bättre liv? Drivs du av att vara med och påverka arbetssätt i en tid av digitalisering och förändring? Om det stämmer in på dig, läs vidare!

På Bostödsgruppen har arbetet sin utgångspunkt i brukarnas hem. Insatserna utformas utifrån brukarnas individuella behov och utförs både i och utanför hemmet i syfte att brukarna ska få en fungerande och meningsfull vardag. Vi bedriver det rehabiliterande arbetet mot självständighet med utgångspunkt i individuella genomförandeplaner. Arbetet sker målinriktat och i samverkan med interna och externa aktörer samt anhöriga. Vår målgrupp har psykiska funktionsvariationer såsom ADHD, ADD, depression eller psykosproblematik ofta i kombination med missbruk. Vi entusiasmerar brukare, utvecklar nya arbetssätt och håller den etiska diskussionen levande på arbetsplatsen.mmm

Eftersom våra brukare är utspridda över hela Eskilstuna är vår enhet uppdelad i tre grupper som har ett nära samarbete. En grupp har sina lokaler på Pressaregatan 11, den andra på Östra Storgatan 1 och den tredje på Nyforsgatan 46.

Vi är idag 30 personer som arbetar hos oss och personalgruppen består av både beteendevetare och boendestödjare. Vi har även gruppledare som arbetar metodstödjande mot arbetsgruppen och en planerare som planerar det dagliga arbetet.

Hos oss är det viktigt att våra medarbetare utvecklas. Tillsammans med din chef får du möjlighet att planera din kompetensutveckling utifrån de utbildningar vi erbjuder.

ARBETSUPPGIFTER
Som beteendevetare arbetar du bland annat som kontaktperson vilket innebär att du är spindeln i nätet exempelvis i samverkan med anhöriga, fysioterapeut, daglig verksamhet och försäkringskassan. Vi utgår från ett systematiskt arbetssätt där du som medarbetare alltid arbetar tillsammans med brukaren mot gemensamma mål. Det dagliga arbetet består av planering, insatser och dokumentation utifrån individuella genomförandeplaner.

Om man frågar personalen på enheten varför man ska bli deras nya kollega svarar de bland annat detta:
- Du har möjlighet att ge mycket brukarfokus.
- Du ser att du gör skillnad.
- Det är utvecklande både för brukarna och för dig som personal. Du kommer att lära dig mycket både om dig själv och andra.
- Variation, då det är en blandning av insatser som innebär exempelvis promenader eller stöd med kontakter med myndigheter.

För att skapa goda förutsättningar för oss i vår arbetsvardag erbjuder vi våra medarbetare ärendehandledning och löpande kompetensutveckling där du exempelvis utbildas i:
- MI (motiverande samtal)
- ESL (ett självständigt liv)
- TBA (tillämpad beteendeanalys)
- MHFA (mental health first aid)
- Modigt medarbetarskap (kommunikationsverktyg)
- Kognitionsutbildning

Vi söker dig som vill vara med och utforma nya arbetssätt, då vi just nu utvecklar och förbättrar genom digitalisering, gällande exempelvis kommunikationssätt och hjälpmedel.

Hos oss jobbar vi främst dagtid men helger och kvällar förekommer beroende på brukarnas behov.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Kandidatexamen inom det beteendevetenskapliga området eller motsvarande.
- Erfarenhet av att arbeta med personer som har psykiska funktionsvariationer.
- B-körkort.
- Förmåga att uttrycka dig väl i svenska, i både tal och skrift.
- Vana av att använda datorn som arbetsredskap.

Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av arbete med metoder som exempelvis MI och/eller TBA.
- Erfarenhet av att arbeta med personer som har psykiska funktionsvariationer inom psykiatrin.

Dina personliga egenskaper är viktiga. Du som söker till oss är en person som vågar sätta gränser hos brukaren, och skiljer på det professionella och det privata. Du behöver vara empatisk inför personerna du möter och få energi av att arbeta motiverande i vardagen hos brukaren. Du är duktig på att arbeta strukturerat och har en god planeringsförmåga. Olika behov och skiftande mående hos våra brukare gör också att du behöver vara flexibel med god förmåga att snabbt kunna anpassa dig utifrån situation.

Hoppas att du vill vara med och driva detta viktiga arbete framåt, tillsammans med oss!

ÖVRIGT
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Sammanfattning

Liknande jobb


Boendestödjare natt, Socialpsykiatrin

Boendestödjare natt, Socialpsykiatrin

25 november 2024

25 november 2024

Samordnare Daglig verksamhet och Boendestöd

Samordnare Daglig verksamhet och Boendestöd

25 november 2024

Kontaktpersoner enligt LSS sökes (uppdragsanställlning)

Kontaktpersoner enligt LSS sökes (uppdragsanställlning)

25 november 2024