Tre moderna handläggare med stark tro på människors egen kraft

Arbetsbeskrivning

Tjänsterna kommer att ingå i etableringsenheten som bland annat ger stöd till nya nackabor på deras väg mot integration, etablering och egen försörjning. Etableringsenheten är ny och lyder under Arbets- och företagsnämnden. Enheten ansvarar för flyktingmottagande, ensamkommande barn och ekonomiskt bistånd. Genom ständiga förbättringar och mod i vårt förhållningssätt strävar vi efter att erbjuda en gemensam och rättssäker ingång för alla nackabor.

 

Vi tror på människors egen kraft

För att på bästa sätt möta de nackabor som behöver tillfälligt stöd via ekonomiskt bistånd är vi övertygande att det krävs ett tydligt arbetssätt med fokus på att så snabbt och effektivt som möjligt hitta vägar ut i egen försörjning. Vi samarbetar med myndigheter, organisationer och arbetsgivare med kunden i fokus. Målet är att förebygga och minska arbetslöshet där varje person i arbete är en vinst.

 

Den 1 april går vi in i framtiden, då införs en digital ansökan för ekonomiskt bistånd och vi blir ett av Sveriges modernaste "socialkontor". Nu finslipar vi våra processer, för att på bästa sätt möta de nackabor som behöver tillfälligt stöd via ekonomiskt bistånd. Vi går från en traditionell myndighetsorganisation till en enkel och modern ansökan via e-tjänst. Vårt mål är att på ett effektivt sätt fatta de beslut som krävs, så att våra kunder snabbt via stöd från oss ska ha möjlighet att hitta sin väg till egen försörjning. Då behöver vi just DIG som har mod att tänka nytt och framåt.

 

Tror du att människor vill och kan? Tror du på att snabb och effektiv myndighetsutövning ger människor bättre förutsättningar att använda sin kraft till det som är viktigt i längden? Egen försörjning. Då kommer du att trivas hos oss.

 

Arbetsuppgifter

Din uppgift är att effektivt och rättssäkert handlägga, utreda och besluta kring den enskildes rätt till ekonomiskt bistånd. Rollen innebär att du kommer att handlägga löpande försörjningsstödsärenden samt avge yttrande till förvaltningsdomstol i besvärsärenden. Du kommer även att ansvara för att, i samverkan med ansvarig karriärvägledare, bedöma om det finns anledning till individuell bedömning. För att arbeta med ekonomiskt bistånd i Nacka behöver du ha mod att tänka nytt. Egen försörjning är i fokus och vårt arbetssätt präglas av tydlighet. Allt för att våra kunder så snabbt som möjligt etablerar sig via egen försörjning. Vi håller som bäst på att utforma våra framtida processer för både ekonomiskt bistånd, etablering och integration. Mycket händer i omvärlden inom våra områden och det är viktigt att vi förändrar och utvecklar vår verksamhet med utgångspunkt från vad våra målgrupper bäst behöver.

 

Kvalifikationer



Högskole-/universitetsutbildning (ex. beteendevetare, jurist, ekonom, samhällsvetare, statsvetare eller socionom).



Erfarenhet av el mycket god kunskap om myndighetsutövning och förvaltningsarbete.



Lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.



Erfarenhet av att ha gjort självständiga bedömningar.

Meriterande:



Kunskap och erfarenhet av barnkonsekvensanalyser och barnkonventionen.



Erfarenhet från arbete med ekonomiskt bistånd.

Vidare söker vi dig som är lösningsfokuserad och serviceinriktad. Du är förändringsorienterad och drivs av förbättringar. Du är även noggrann, strukturerad har en god samarbetsförmåga. Du värdesätter mångfald på alla sätt.

 

Anställning

Tjänsterna är tillsvidare och på heltid, tillträde sker enligt överenskommelse. Sista dag för ansökan är den 26 mars.

 

För mer information om tjänsten:

Pia Stark, enhetschef, tfn 08 - 718 89 83.

 

Fackliga Företrädare

Tedros Amelash, Vision, tfn: 08-718 75 96 el Beata Lingman, SSR, tfn: 08-718 81 98

 

I Nacka bor närmare 100 000 personer och antalet ökar stadigt. Vår service präglas av effektivt resursutnyttjande, starkt medborgarinflytande och stor valfrihet. All vår verksamhet tar avstamp i kommunens vision öppenhet och mångfald och vår grundläggande värdering förtroende och respekt för människors kunskap och egen förmåga samt för deras vilja att ta ansvar ska genomsyra allt vi gör i kommunen, varje beslut som fattas!

Vi undanber oss externt stöd i rekryteringen, inkluderande erbjudanden om ytterligare annonsering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nacka kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt överenskommelse.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 12 mars 2017

Liknande jobb


21 november 2024

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

21 november 2024

21 november 2024