OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att arbeta som personlig assistent? Är du van vid att ta eget ansvars och arbeta självständigt samt lösningsfokuserat? Oavsett om du jobbar för en kvinna, man eller ett barn är det dennes vardag och livssituation som du finns där för, det vill säga har du ett genuint brukarfokus? Trivs du med ett flexibelt och rörligt arbete, där du till och med dagen innan kan få ändrade förutsättningar på vart du ska vara och för vem du ska finnas till för? Då vill vi att du söker dig till oss!
Just nu söker vi tre personliga assistenter till vår funk poolverksamhet inom Vård- och omsorgsförvaltningen.
Att arbeta som personligassistent i vår poolverksamhet innebär ett oerhört flexibelt och rörlighet arbete. Arbetstiderna varierar från dag till dag och du blir bokad via Bemanningsenheten. Du jobbar dag, kväll och helg. Du kommer ha ett grundschema, som du delvis kan påverka, men som kan ändras med mycket kort varsel, både avseende arbetstider och arbetsplats. För dig som trivs med ett omväxlande arbete både vad gäller brukare och arbetsplats är den här rollen både utvecklande och stimulerande. Du kommer att få använda alla dina kunskaper och erfarenheter varje dag och genom arbetet utvecklas du ännu mer. Vi uppmuntrar till personlig kunskapsutveckling genom arbetet, att ge stöd till varandra samt att vi erbjuder internutbildningar.
Funk Poolen är en verksamhet som stöttar ordinarie verksamheter med personal vid sjukdom, frånvaro eller andra behov. Eftersom vi arbetar inom alla verksamheter inom området funktionshinder jobbar vi med både barn och vuxna, män och kvinnor. Vi är ett 50-tal medarbetare som arbetar inom personlig assistans, socialpsykiatrin, LSS samt arbete och aktivitet. Du blir anställd i Funk Pool LSS enhet 11 som tillsvidareanställd.
ARBETSUPPGIFTER
Som personlig assistent i poolen är ditt uppdrag att ge stöd till brukare i den dagliga livsföringen. Arbetet kan vara fysiskt krävande och du kan också möta utmanande beteenden hos brukare. Fokus i uppdraget är brukarkontakt. Arbetet utförs i form av stöd och insatser utifrån brukarens individuella behov, vilket kan ske i bostaden, på korttidsboende, i fritidsverksamhet eller andra aktiviteter som brukaren har i sitt liv. Du kommer att arbeta som personligassistent hos både barn och vuxna samt män och kvinnor.
Exempel på insatser:
- Personlig omvårdnad som till exempel hygien, matning, påklädning.
- Sjukvårdande uppgifter (HSL uppgifter) som tillexempel andningsmaskin, stomi, diabetes.
- Matlagning och städning det vill säga allt som ingår i ett hem, även utan brukare.
- Stöd i sociala aktiviteter och socialt samspel. Exempelvis följa med på aktiviteter.
- Dokumentera i dokumentationssystemet Viva.
- Inhämta instruktioner och information från dokumentationssystemet Viva.
Som personlig assistent arbetar du ofta ensam tillsammans med brukaren. Beroende på vart brukaren har sina aktiviteter kommer du också samarbeta med andra medarbetare på den arbetsplatsen. I övrigt kommer du ha kontakt med bemanningsassistenter, gruppledare och enhetschef.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du:
- har avslutad gymnasieutbildning, bifoga betyg med ansökan
- har minst tvår års erfarenhet av att arbeta med personer med utvecklingsstörning, autism, psykisksjukdom, fysisknedsättning och/eller förvärvad hjärnskada
- har erfarenhet av att arbeta som personlig assistent
- har erfarenhet av att dokumentera i dokumentationssystem som till exempel Viva
- har vana att använda dator i arbetet
- kan uttrycka dig väl i svenska, både tal och skrift
- förstår både muntliga och skriftliga instruktioner
- b-körkort för manuellväxellåda.
Det är en stor fördel om du:
- har erfarenhet av mer avancerat omvårdnadsarbete som till exempel andningsmasker, diabetes, stomi, sondmatning
- erfarenhet av att arbeta efter genomförandeplaner
- är utbildad undersköterska eller barnskötare.
Personliga egenskaper väger tungt för tjänsten. Du behöver trivas i en arbetsmiljö där ändrade förutsättningar kan ske snabbt. Till exempel ändras arbetstiderna och arbetsplats med mycket kort varsel. Du behöver också vara anpassningsbar och ha förmåga att snabbt sätt dig in i nya arbetsuppgifter i nya arbetsmiljöer. I rollen möter du många olika brukare varje vecka och nya kollegor på de olika enheterna du placeras på. Du behöver därför vara van att arbeta självständigt och kunna ta till dig instruktioner, både skriftligt och muntligt. Du är en person som är trygg, stabil och lugn med en förmåga att se vad som behöver göras och skapa trygghet för brukaren.
Vi ser fram emot din ansökan, varmt välkommen!
Polisregisterutdrag krävs för arbete i våra verksamheter.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalighet och att erforderliga beslut fattas.
ÖVRIGT
Bifoga gymnasiebetyg samt andra relevanta utbildningsbetyg samt foto på giltigt körkort.
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor