OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
I Ljusdal arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla verksamheten. Vi har Sveriges viktigaste jobb och hos oss finns framtidens arbetsplats. Vi strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vill du vara med och påverka?
Enheten har lokaler i Kommunhuset i Ljusdal tillsammans med andra myndighetsutövande verksamheter inom socialtjänsten. Vi kommer till hösten att flytta in i nyrenoverade lokaler som kommer att delas med Arbetsmarknadsenheten. Vi anser att arbetet med ekonomiskt bistånd är ett spännande uppdrag inom socialtjänsten med mycket omväxling och stor variation på arbetsuppgifterna.
Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är utredningsarbete, vägledning och motivationsarbete med inriktning mot självförsörjning. Du tar emot brukare, upprättar, genomför och följer upp genomförandeplaner mot självförsörjning. En stor del av arbetet förutsätter nära samarbeten med andra såväl internt inom socialtjänsten och Arbetsmarknadsenheten som externt med Arbetsförmedling, Försäkringskassa, regionen m fl. I rollen som socialsekreterare har du såväl långvariga kontakter som korta i akuta situationer, med både enskilda individer och samverkansparter. Vi arbetar med Bostad först.
Kvalifikationer/utbildning
Vi söker dig som har socionomexamen och gärna erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd. Har du kunskap inom bostad först, boendeutredningar och begravningskostnader är det ett plus. Du har en god administrativ förmåga och har lätt för att samarbeta med kollegor och andra myndigheter. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete inom socialtjänsten. Du har ett stort engagemang för socialt arbete och ett genuint intresse för sociala samhällsfrågor samt anser att mötet med brukare och upplever arbetet med ekonomiskt bistånd är viktigt. Vi söker dig som är van att arbeta självständigt med stor drivkraft och samtidigt har god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen som socialsekreterare är det viktigt att du kan planera ditt arbete och kan organisera och prioritera arbetsuppgifter. Du behöver vara analytisk lagd, lösningsorienterad samt ha kännedom om gällande lagstiftning. Du har god förmåga att uttrycka dig i svenska språket, i tal och skrift samt god datorvana. Vi arbetar i dokumentationssystemet Treserva.
Övrigt
Vi erbjuder möjlighet till distansarbete och satsar på vidareutbildning utifrån din och verksamhetens behov. Efter att ha jobbat hos oss i minst fem år kommer det att finnas möjlighet med en längre utbildning på magisternivå el psykoterapeutisk inriktning. Vi har bl.a. friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett generöst flextidsavtal. Vi arbetar 7 timmar om dagen som heltidsmått. Extern handledning är en självklarhet för oss. Provtjänstgöring kan tillämpas. Välkommen till ett spännande och utvecklande arbete inom socialtjänsten!
Körkort är ett krav.
Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tillsvidareanställning med start snarast enligt överenskommelse.
Heltid.
Upplysningar lämnas av
Lennart Diamant
Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
Sista ansökningsdag
2020-03-05
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström
Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson
Kjärstin Öhman
Eva Berglund-Carlén
Eva Åsåker
Inga-Lill Öjemark
David Norman
Carina Bryngelsson