OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Trafikkontoret ansvarar för att Stockholm ska ha trygga och attraktiva offentliga platser, effektiva transportlösningar och god framkomlighet. Vi planerar, bygger och underhåller gator och torg, så att stockholmarna både vill vistas och kan ta sig fram i den allt tätare staden. För att klara vårt uppdrag är vi 400 kompetenta medarbetare, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en vacker, ren, levande och trygg stad, både idag och i framtiden.
Vi söker nu dig som vill bidra till att göra trafikkontoret till en ännu mer uppskattad och handlingskraftig samarbetspartner till stadsdelsförvaltningarna.
Eftersom tjänsten är ny får du goda möjligheter att forma den. Som stadsdelssamordnare rapporterar du till kontorets utvecklingschef. Din arbetsplats är i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan, men en stor del av din tid är du på plats i stadsdelarna.
Handlingskraftig och serviceinriktad stadsdelssamordnare
Stockholms stad är uppdelad i 13 stadsdelsförvaltningar. Stadsdelsförvaltningarna ansvarar för ett antal verksamheter inom sitt geografiska område. Trafikkontoret har ett nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna främst i lokala stadsmiljöfrågor. Det handlar exempelvis om frågor rörande städning och underhåll av gator och torgytor, park, belysning och förändringar av den fysiska stadsmiljön från ett trygghetsperspektiv. Under det senaste året har kontoret utvecklat sina arbetssätt för att vara en ännu bättre samarbetspartner till stadsdelarna. Att införa tre nya roller för samordning är ytterligare ett viktigt steg i den riktningen. Varje stadsdelssamordnare ansvarar för ett geografiskt område där fyra eller fem stadsdelar ingår – Norr, City och Söder.
I rollen som stadsdelssamordnare är du en viktig länk mellan trafikkontoret och stadsdelsförvaltningarna. Trafikkontorets arbete med stadsdelarna är idag spritt över flera avdelningar. Ditt uppdrag är att samordna både trafikkontorets och stadsdelarnas frågor i syfte att bidra till trevligare stadsmiljöer och ökad trygghet för stadsdelens medborgare.
Som stadsdelssamordnare är dina arbetsuppgifter både av strategisk och operativ karaktär:
- Du tar reda på stadsdelarnas behov i förhållande till kontorets uppdrag. Tar fram underlag till utvecklingschefen kring den samlade bilden av behoven och föreslår prioriteringar.
- Du utvecklar arbetssätt för att samordna och lösa frågor kopplade till stadsmiljön såsom underhåll, trafik, belysning och park.
- Du ansvarar för att leda arbetet i mer långsiktiga projekt kopplat till trafikkontorets verksamhet i stadsdelarna. Det kan till exempel handla om att utveckla en del av ett torg där flera kompetenser från trafikkontoret deltar.
- Du ansvarar för en tydlig uppföljning av stadsdelarnas och trafikkontorets åtaganden.
- Du leder och planerar områdesmöten där stadsdelarna och områdesansvariga (trafikplanerare, belysningsansvarig, driftsansvarig med flera) på trafikkontoret deltar.
- Du är trafikkontorets representant i stadens övergripande arbete i stadsdelarna, till exempel i samverkan med stadsledningskontorets trygghets- och säkerhetsarbete och Stockholm Business Regions arbete med att stötta det lokala näringslivet.
- Du samverkar med det lokala näringslivet och andra relevanta aktörer i stadsdelarna.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har relevant högskole- eller yrkesutbildning inom exempelvis samhällsbyggnad, statsvetenskap och miljö, alternativ flerårig dokumenterad arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Körkort är ett krav.
Det är meriterande om du även har:
- erfarenhet av arbete med frågor som rör utveckling av trafik- och stadsmiljö, underhåll och drift
- erfarenhet av arbete i beställarorganisation
- erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
- flerårig och aktuell erfarenhet av projektledning
- erfarenhet av att leda samordning av olika verksamhetsområden
- erfarenhet av arbete med trygghetsfrågor
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och följande kompetenser: Som stadsdelsamordnare är dina arbetsuppgifter av både strategisk och operativ karaktär. Du har därmed både intresse och förmåga att arbeta såväl operativt som strategiskt. Du har god förmåga att leda och motivera andra genom att skapa engagemang och förståelse för uppdraget. Du är bra på att lyssna och väga olika perspektiv mot varandra utifrån ett helhetsperspektiv. Du är även en kommunikativ person som både uppskattar och har förmåga att samarbetar med andra. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är relationsskapande och serviceinriktad. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränga dig för att leverera lösningar. Eftersom tjänsten är ny och du har goda möjligheter att forma den är det även viktigt att du trivs med att själv driva och planera ditt arbete.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.