OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Treasury Controlling Director till globalt börsnoterat bolag i Stockholm city
Vi söker efter en analytisk och driven Treasury Controlling Director till vår kund som är ett globalt börsnoterat bolag med huvudkontor i Stockholm city.
Du kommer att leda och ansvara för en centraliserad finansfunktion som ansvarar för förvaltning och utveckling av koncernens samlade finansiella/energitillgångar, flöden och risker. Avdelningen ger kvalificerad finansiell service till andra interna enheter inom bolaget.
Teamet består idag av sju medarbetare där alla förutom en är baserade i Stockholm. Du kommer tillsammans med ditt team att ansvara för att sammanställa och följa upp bolagets finansiella-energirisker och resultat. Din avdelning ansvarar för bolagets regelefterlevnad utifrån uppsatta policys. Ditt ansvar blir också att se till att din enhet har goda rutiner och processer som efterlevs och kontinuerligt uppdateras. Du kommer att ansvara för att driva olika projekt för att utveckla de system och processer som berör finansverksamheten.
Du rapporterar till bolagets Vice President Group reporting. Din arbetsplats blir på huvudkontoret i centrala Stockholm city.
En kort sammanfattning kring dina & din avdelnings ansvarsområden
- Leda månads, kvartals- och årsbokslutsarbete
- Koordinera avdelningens arbete så att bolagets redovisning och rapportering sköts effektivt och korrekt
- Ansvara för analys och kontroll av finansiella och operativa risker inom finansenheten
- Ansvara för regelefterlevnad
- Arbeta för effektivisering genom digitalisering
- Sammanställa och analysera bolagets valutaeffekter i resultat- och balansräkningen
- Budgetera och prognostisera för bolagets finansiella tillgångar och energianvändning samt övervaka och analysera fakta och eventuella avvikelser
- Assistera och samordna arbetet med externa revisorer vid kvartalsvisa granskningar och årliga revisioner
Vem söker vi?
Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomiområdet och som behärskar svenska och engelska i tal och skrift. En lämplig bakgrund är minst ett par års erfarenhet ifrån en ledande roll inom financial controlling/ financial accounting. Det ses som positivt om din erfarenhet kommer ifrån finansverksamhet på globalt börsnoterat bolag eller annan organisation med finansiell verksamhet. Har du erfarenhet ifrån energisektorn ses det som meriterande.
Som person söker vi dig som är flexibel, gillar utmaningar och som är öppen för att tillämpa dina erfarenheter och kunskaper tillsammans med övriga medarbetare på finansenheten. Du kommer att ha stor nytta av ditt intresse för finansiella instrument och ekonomisk rapportering. Vi ser gärna att du har ett systemintresse. Den vi söker är ansvarstagande, noggrann, analytisk och gillar att både vara proaktiv och ge god service.
Du erbjuds
En spännande roll inom en internationell koncern med storskalig verksamhet på en global marknad. Du erbjuds fina förmåner på ett bolag där personalen trivs och mår fint.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30:e november.
För ytterligare information om tjänsten vänligen kontakta rekryterande Affärskonsult Åsa Ollert / asa.ollert@capega.se / 070-752 48 16
Om Capega
Capega är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag med kontor i centrala Stockholm. Vi är specialiserade på interimslösningar och rekrytering inom ekonomi, fastighet, bank, finans & försäkring. Som helhetsleverantör hjälper vi er att tillsätta tjänster på alla nivåer med rätt kompetens. Läs mer om oss på www.capega.se (http://www.capega.se/) och ta en första kontakt.