OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 800 anställda. IFS stödjer fler än 1 miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk.
Corporate Finance hanterar företagets alla in- och utbetalningar, kund- och leverantörsreskontra, likviditet, finansiell riskhantering, garantier och remburser samt företagets redovisning och finansiell rapportering. Corporate Finance fungerar som ett kompetenscenter för alla gruppbolag.
Treasuryavdelningen består idag av 2 personer och ansvarar för all valuta och likviditetshantering samt betalningsfunktionen på företaget och då en av dessa personer går i pension söker vi nu en efterträdare.
Din framtida utmaning
Arbetsuppgifterna innebär att leda och fördela arbetet inom gruppen (team lead) samt driva utvecklingsprojekt. Befattningen har övergripande ansvar för att upprätthålla en effektiv likviditethantering, valutahantering, valutasäkring, valutaredovisning och betalningsfunktion inom företaget i enlighet med redovisningsregler och koncernens riktlinjer.
Bland ansvarsområdena ingår:
• Valuta och likviditetshantering: att förvalta företagets valutaportfölj, saldostyrning av valutakonton samt placering av företagets likviditet
• Valutaredovisning: ansvar för att detta sker i linje med gällande redovisningsregelverk, vilket kräver goda kunskaper i IFRS och koncernens riktlinjer för valutaredovisning
• Betalningsfunktion: ansvar för att säkerställa effektiv cash management
• Säkerställa intern kontroll inom området
• Rådgivare till regioner för att på ett för företaget kostnadseffektivt sätt åstadkomma ändamålsenlig finansiell riskhantering
Den vi söker
För att lyckas och trivas i rollen krävs ledaregenskaper, initiativförmåga, en vilja och förmåga att driva och genomföra förändringar samt förmåga att på ett pedagogiskt sätt kommunicera med motparter både inom organisationen och till våra externa motparter.
Du har högskoleexamen med inriktning mot företagsekonomi eller liknande. Du har mycket goda kunskaper inom finansiell riskhantering och internationella regelverk som styr valutaredovisning och valutahantering, samt cash management. I övrigt behövs ca 5 års erfarenhet av treasuryarbete. Det är meriterande med erfarenhet från internbank och valutahantering i ett multinationellt bolag. Mycket goda kunskaper i engelska och goda kunskaper i svenska är ett krav.
Vi erbjuder dig
På IFS har vi en stark och engagerad kultur där vi alla hjälps åt och där du som kollega och medarbetare syns och är viktig. Du får snabbt frihet under ansvar och kommer på många sätt ha möjlighet att påverka - vår produkt, vår organisation och vår utveckling. Vi är en stabil och mogen Skandinavisk organisation med internationell verksamhet där du får samarbeta över såväl kompetens- som nationsgränser. Hos oss får du möjlighet att växa och utvecklas som person i din roll och i din karriär. Du möter varierande, intressanta och utmanande arbetsuppgifter och projekt och kommer att få samarbeta med kompetenta och trevliga kollegor och ledare i en organisation som sätter kunden i fokus.
Låter detta intressant?
Urval och intervjuer kommer att ske löpande så ansök så snart som möjligt. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att höra av dig till oss!
Vi undanber oss vänligt men bestämt alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.