Trelleborgs kommun söker ny Förvaltningschef för serviceförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vi söker ny Förvaltningschef för serviceförvaltningen Trelleborgs kommun


Trelleborgs kommun söker nu dig som vill leda driften och utvecklandet av serviceprocesser i en av Sveriges mest expansiva kommuner. Vi hoppas att det är du och dina nya arbetskamrater som kommer göra oss till Sveriges bästa arbetsplats. Serviceförvaltningen kommer spela en viktig roll i vår förmåga att förverkliga den framtida Kuststaden Trelleborg. Medborgare och medarbetare i Trelleborgs kommun påbörjar nu en mycket spännande resa. Vill du vara med?

 

 

Förutsättningar

 

Organisation:

Förvaltningschefen för serviceförvaltningen anställs av Kommunstyrelsen men är direkt underställd kommundirektören.

Serviceförvaltningen är en av tio förvaltningar i Trelleborgs kommun. Ledningen är placerad i förvaltningshuset på Östergatan 71 och delar lokaler med annan förvaltning.

Serviceförvaltningen finns i nuvarande form sedan 3 år och har ett samlat ansvar för service och bastjänster åt övriga förvaltningar. Det ger en helhet och enhetlighet för kommunens verksamheter.

I förvaltningen ingår: administration, fastighet, IT, internpost, lokalförsörjning , lokalvård, måltidsservice, upphandling och vaktmästeri.

 

Ledningsgrupp:

Förvaltningscheferna ingår, tillsammans med centrala tjänstemän, i kommunens kommunledning. De leds av kommundirektören.  Gruppens arbete tar avstamp i ett tydligt koncerntänkande.

Förvaltningschefen för Serviceförvaltningen har en egen ledningsgrupp med förvaltningens chefer.

 

Arbetsuppgifter och utvecklingsarbete:

Uppdraget innefattar bl. a måltider, fastigheter, IT, upphandlingar, vaktmästeri och lokalvård. Kommunen äger de flesta fastigheter där den bedriver verksamhet, till del genom eget bolag. Serviceförvaltningen finansieras huvudsakligen genom intäkter, men det finns kvarvarande anslag. Mer arbete kvarstår innan finansieringssystemet är färdigt. Det återstår också mer arbete innan förvaltningens slutliga organisation är klar.

Uppdraget förutsätter också ett omfattande utvecklingsarbete kring samverkan och service, för att kunna leverera efterfrågad och relevant service åt övriga förvaltningar samt för kommunens framtida utveckling och tillväxt. 

Förvaltningschefen är ansvarig för underlag till och föredragningar för AU och nämnd. Det kräver en pedagogisk förmåga, då förvaltningens verksamheter har bredd.

Såväl AU som nämnd sammanträder 1 gång/månad, undantaget sommarmånaderna. Dialogen med ordföranden sker kontinuerligt åt båda håll.

Förvaltningschefen verkställer de politiska besluten, håller budget och når verksamhetsmålen.

 

Kompetens- och erfarenhetskrav

 

Teoretiska kvalifikationer:

Adekvat akademisk utbildning eller motsvarande kvalifikationer.

Praktisk bakgrund:

Personen måste förstå sambandet mellan politiker och tjänstemän och ha känsla för vad som är politiska beslut. Att ha arbetat i kommunal verksamhet är bra, men inte nödvändigt.  Den sökande måste ha ett tydligt samhällsintresse.

Sökande skall ha dokumenterad vana att som chef arbeta med finans och ekonomi.  Vi ser gärna att sökandena har erfarenhet från arbete i företag/organisation på ledande position. Upphandlingar, förhandling och marknadsvana är meriterande. Att ha haft ansvar inom IT-strategi och fastighetsförvaltning är bra.

Personliga egenskaper:

Personen vi söker är kreatör, förhandlare samt diplomatisk. Att vara serviceinriktad mot kunderna (andra förvaltningar) är viktigt. Kundperspektivet betonas, samtidigt som resultatorienteringen måste finnas. Personliga egenskaper som lyhördhet, stabilitet och empati efterfrågas från personalens sida.

Förvaltningschefen måste kunna ”läsa av” politiken, förstå vad som är politiska beslut och vad som är uppgifter i den egna rollen.

Ledarskap:

Ett gott ledarskap är en förutsättning. Personen skall vara kommunikativ i både tal och skrift, entreprenöriell och en drivande beslutsfattare. En generalist, någon som har lätt för att se helheter i organisationen, men även i enskilda situationer. Pedagogik och förståelse som ledare är viktigt att ha. Ett gott ledarskap innebär lagarbete.

Förvaltningschefen måste ha förmågan att utveckla såväl verksamheterna som arbetsformerna och lyfta medarbetarna.

Förmågan och viljan att ta ett aktivt ledarskap i kommunens ledningsarbete är en förutsättning

Direkt personalansvar: Det finns ca 300 medarbetare i förvaltningen. Personalomsättningen är låg. Förvaltningschefen leder verksamheten genom sina chefer.

Direkt budgetansvar: Ca 150 mkr.

Tillträde:

Efter överenskommelse.

 

Ansökan och Kontaktperson



Denna rekrytering sker tillsammans med vår samarbetspartner Lejonet & Partner AB.
Alla ansökningar görs direkt till Lejonet och partners via nedan länk. Alla förfrågningar kring tjänsten hänvisas till vår samarbetspartner och till nedanstående rekryteringsspecialist.

 

Ansvarig rekryteringsspecialist

Bengt Myhrman

0708-453586,   070-6054066

rekrytering@lejonetpartners.se

 

 

Sista ansökningsdag

2016-07-31

 

Bokade intervjutider

Sökande kandidater skall vara fria för intervjuer den 8 augusti samt den 11 och 12 augusti

 

Ansökan

Vi ber dig att endast söka tjänsten genom denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

Er ansökan till Lejonet och Partners AB hanteras med ansökningssekretess.

Kontaktpersoner på detta företaget

Camilla Ölander
040-6315131
Ann Myhrman
0706054066
Camilla Ölander
040-631 51 31
Bemanningsansvarig Carolina Hansson
070-8513509
Konsultkoordinator Louise Magnusson
0708-799431
Rekryteringsansvarig Jessica Tollstoy
0763-47 95 00
KAM Ann Wermelin
0763295120
Verksamhetschef Ann Winsborn
0763-089951
Bemanningsansvarig Carolina Hansson
carolina.hansson@lejonetpartners.se
Försäljningschef Christer Lidheimer
070-852 90 97

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lejonet & Partners
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månatlig löneutbetalning
  • Heltid Rekrytering
  • Publicerat: 7 juli 2016

Besöksadress

Berga Allé 1, 25452 Helsingborg
None

Postadress

Berga Allé 1,
Helsingborg, 11343

Liknande jobb


19 november 2024

19 november 2024

19 november 2024