Trygghetssamordnare med inriktning på social prevention

Trygghetssamordnare med inriktning på social prevention

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Österåkers kommun satsar på utvecklingen av trygghet- och säkerhetsarbetet och därför rekryterar vi ytterligare en trygghetssamordnare med inriktning på social prevention. Som trygghetssamordnare är du placerad på Säkerhet- och trygghetsenheten där du kommer få arbeta tillsammans med två erfarna trygghetssamordnare, under säkerhetschefens ledning.

Trygghet- och säkerhetsarbetet i Österåkers kommun utgår från social och situationell prevention vilket innebär att kommunen har både individen och dess omgivning i fokus. Det sociala och situationella preventionsarbetet samt annat brottsförebyggande arbete sker inom ramen för varumärket Trygg i Österåker. 

Säkerhet- och trygghetsenhetens arbete spänner över ett mycket brett och spännande område som kontinuerligt utvecklas med nya uppdrag från både lokalt, regionalt och nationellt håll. Enheten har också det övergripande och strategiska ansvaret för krisberedskap, samhällsskydd, säkerhetsskydd och civilt försvar.

Ditt nya jobb


Ditt arbete kommer vara inriktat på social prevention, bland annat tidiga främjande och förebyggande insatser för barn och ungdomar. Tjänsten innebär även att ansvara för samordning av kommunens ANDTS-arbete på strategisk nivå. Du kommer även stödja enhetens övriga arbete med våldsprevention, främjande av psykisk hälsa, hedersrelaterat våld och förtryck, våldsbejakande extremism, suicidprevention, föräldrastöd och annat socialt och situationellt preventionsarbete.

Det ingår strategiska så väl som operativa uppgifter, upprätta styrdokument och skriva beslutsunderlag, kartläggning, analyser och rådgivning, driva utveckling, planera och genomföra utbildningar och andra kunskapshöjande insatser i form av evenemang och kampanjer, besvara remisser, stödja med sakkunskap när något allvarligt plötsligt inträffat.  

I arbetet ingår täta kontakter med chefer, strateger och andra medarbetare, polismyndigheten, räddningstjänsten och andra myndigheter samt föreningar och många fler aktörer lokalt regionalt och nationellt. Kommunicera med olika verktyg är en viktig del av ditt arbete, t ex. webben, sociala medier, nyhetsbrev, annonser och artiklar i lokaltidning.

Arbete utanför ordinarie arbetstid förekommer, till exempel vid medborgardialoger, föreläsningar och andra evenemang. Även tjänsteresor kan förekomma i mindre utsträckning.

Det kommer finnas möjligheter att påverka ditt arbetsområde beroende på dina erfarenheter och kunskaper.

Din profil

Vi söker dig som brinner lika mycket som oss för trygghet- och säkerhetsarbete och har följande kompetenser:


• Relevant akademisk utbildning inom området alternativt annan utbildning eller erfarenhet med inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Goda sak- och metodkunskaper inom socialt och situationellt arbete samt kunskap om säkerhets- och brottsförebyggande arbete
• Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet där politiska mål och prioriteringar är styrande och vägledande av arbetet 
• Har mycket lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till sammanhanget och till respektive målgrupp. Har du arbetat med kommunikation i form av framtagande av nyhetsbrev, information- och utbildningsmaterial samt med sociala medier är det meriterande.

 Vi ser även att du har följande personliga kompetenser:


• Du är ansvarstagande, har analytisk förmåga, strukturerar, planerar och följer upp ditt arbete
• Är flexibel, pedagogiskt, initiativrik och utåtriktad samt tycker om och är van vid att arbeta både självständigt och i nära samarbeten. 
• Prestigelös med förmåga att se helheter och ta hänsyn till de större perspektiven på enhetsnivån, förvaltningen och hela kommunen
• Eftersom Säkerhet- och trygghetsenheten hanterar allvarliga händelser och känslig information av olika slag krävs att du är en stabil och stresstålig person med hög integritet.
• B-körkort

Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med individer och grupper med olika förutsättningar. Det är även en fördel om du är van att bedriva omvärldsbevakning och du följer utvecklingen inom trygghet och säkerhet. 

Stor vikt kommer att läggas på dina personliga kompetenser.

 

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Tillsvidare

Tillträde

Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

2022-02-16

 

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 januari 2022
  • Ansök senast: 16 februari 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024