Trygghetssamordnare - situationell prevention & brottsförebyggande arbete

Trygghetssamordnare - situationell prevention & brottsförebyggande arbete

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

I samband med en pensionsavgång rekryterar vi ny trygghetssamordnare med ansvar för den situationella preventionen och det brottsförebyggande arbetet. Som trygghetssamordnare är du placerad på Säkerhet- och trygghetsenheten där du arbetar tillsammans med två erfarna trygghetssamordnare under säkerhetschefens ledning.

Det brottsförebyggande trygghetsarbetet i Österåkers kommun bedrivs inom varumärket Trygg i Österåker och utgår från situationell och social prevention, vilket innebär att kommunen har både den offentliga miljön och individen i fokus. 

När vi är på plats sitter vi i kommunhuset som ligger bra till kommunikationsmässigt med en kort promenad till tåg och buss. Kommer du med bil så finns det gott om parkeringsmöjligheter. Du kan även arbeta på distans i den mån arbetet tillåter och du själv trivs med det.

Vi på enheten är stolta över att Österåkers kommun sedan länge prioriterar säkerhet- och trygghetsarbetet högt vilket du kan läsa mer om i våra visoner och mål på hemsidan.

Ditt nya jobb


Ditt arbete innebär bland annat att i nära samarbete med andra ansvara för att driva, samordna och följa upp situationellt preventionsarbete och brottsförebyggande arbete med fokus på säkerhet och trygghet i offentlig miljö, samordning av EST (Effektiv samordning för trygghet) och EMBRACE, arbete mot organiserad brottslighet, tillgreppsbrott, samordning av bevakningsbolag och larmcentrals verksamhet samt stödja inom området säkerhetsteknik. Du kommer även arbeta med kollegorna gällande våldsprevention.

Det ingår strategiska och operativa uppgifter, bland annat upprätta styrdokument och skriva beslutsunderlag, besvara remisser, göra analyser och ge rådgivning, planera och genomföra utbildningar samt andra kunskapshöjande insatser. Stödja med sakkunskap och ibland fatta beslut när något allvarligt plötsligt inträffat.  

I arbetet ingår täta kontakter med chefer och andra medarbetare, näringsliv, föreningsliv, bevakningsbolag, polisen, räddningstjänsten och andra myndigheter samt fler aktörer. Kommunicera med olika verktyg är en viktig del av ditt arbete, t ex. webben, sociala medier, nyhetsbrev och annonser i lokaltidning.

Säkerhet- och trygghetsenhetens arbete spänner över ett brett och spännande område som kontinuerligt utvecklas med nya uppdrag från både lokalt, regionalt och nationellt håll. Det innebär att du kommer att behöva omvärldsbevaka och följa utvecklingen inom säkerhet och trygghet.

Visst arbete utanför ordinarie arbetstid förekommer, till exempel vid medborgardialoger, föreläsningar och andra evenemang.

Det kommer finnas möjligheter att påverka ditt arbetsområde beroende på dina erfarenheter och kunskaper. 

Din profil

För att trivas i rollen behöver du ha förmåga att arbeta strukturerat och självständigt. Ett prestigelöst förhållningssätt och flexibilitet är framgångsrecept hos oss, likaså förmåga att bygga relationer och att samarbeta med andra. Du ser helheter och kan ta hänsyn till flera perspektiv. Eftersom Säkerhet- och trygghetsenheten hanterar allvarliga händelser och känslig information av olika slag krävs att du är en stabil och stresstålig person med hög integritet.

Vi önskar även att du har följande kompetenser:


• Relevant akademisk utbildning inom området alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Goda sak- och metodkunskaper inom situationellt preventionsarbete, brottsförebyggande och säkerhetsrelaterat arbete, utformning av trygg och säker miljö
• Goda kunskaper om BRÅ:s, SKR:s och polisens brottsförebyggande verksamhet samt lagstiftning, forskning och nya metoder inom området såsom platssamverkan, BoTryggt 2030, EST och EMBRACE
• Erfarenhet av hur fysiska miljöer kan utformas för att förebygga brott och öka tryggheten i samhället
• B-körkort

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av att arbeta förebyggande med individer och grupper med olika förutsättningar inom t ex. skolan
• Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet där politiska mål och prioriteringar är styrande och vägledande av arbetet 
• Har mycket lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till sammanhanget och till respektive målgrupp. Har du arbetat med kommunikation i form av framtagande av nyhetsbrev, information- och utbildningsmaterial samt med sociala medier är det meriterande

Bakgrundskontroll kommer ske av slutkandidat innan anställning. 

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Tillsvidare

Tillträde

Enligt överenskommelse

 

Ansökningsförfarande

Vi är ute i god tid och har valt att annonsera under mer än en månad så alla semesterfirare hinner skicka in sin ansökan. Vi påbörjar vårt urvalsarbete först efter sista ansökningsdag som är den 21 augusti.

Du söker tjänsten enkelt med CV - utan personligt brev och genom att besvara urvalsfrågor.

KLICKA HÄR FÖR ATT SÖKA TJÄNSTEN

Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Vi vill göra en rättvis rekrytering, fri från fördomar och diskriminering. Genom att ersätta det personliga brevet med urvalsfrågor ökar vi chanserna att lyckas! Har du frågor om kommunens rekryteringsprocess är du välkommen att kontakta HR@osteraker.se.

Mer information

Gå gärna in och läs mer på vår karriärsida österåker.se/jobbaiösteråker.

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar du på hemsidan.


Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 juli 2022
  • Ansök senast: 21 augusti 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Informationssäkerhetsstrateg

Informationssäkerhetsstrateg

21 november 2024

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

21 november 2024

20 november 2024

20 november 2024