Trygghetssamordnare till Stenungsunds kommun

Trygghetssamordnare till Stenungsunds kommun

Arbetsbeskrivning

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med ca 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat kommunövergripande specialister, ekonomi, personal, kommunikation, administration och digitalisering, fastighet samt service. Stödfunktionernas uppdrag är att samordna övergripande processer samt att underlätta för kommunens sektorer att fokusera på sin verksamhet.

Kommunen planerar att tillskapa en ny funktion med 15 medarbetare som arbetar med kommunikation, utredning eller kommunövergripande samordning. I den nya funktionen kommer vi att arbeta i team med bland annat säkerhet, trygghet, kommunikation och övergripande miljöfrågor. Här finns specialistkompetens som bidrar till en hållbar samhällsutveckling.

ARBETSUPPGIFTER
Drivs du av att utveckla samarbeten och skapa samsyn i strategiska trygghetsfrågor? Från och med 1 juli 2023 har kommunen ett utökat ansvar gällande brottsförebyggande arbete. Kommunen ska göra en nulägesanalys över brottssituationen i kommunen, ta fram åtgärder samt samverka med andra aktörer, som polis, näringsliv och föreningsliv. Som trygghetssamordnare ansvarar du för kommunens uppgifter på området och har som övergripande uppgift att verka för att brottsligheten ska minska och att den upplevda tryggheten ska öka i Stenungsunds kommun. I den nya funktionen finns också kommunens övergripande arbete inom säkerhet, krisberedskap och civilt försvar och särskild vikt ska läggas på att genom samverkan öka kommunens förmåga att hantera säkerhet och trygghet.

Som trygghetssamordnare har du också till uppgift att genomföra, hålla ihop, samordna och utveckla kommunens interna trygghetsskapande och brottsförebyggande insatser. Du deltar i och leder olika forum och du verkar för god samverkan mellan polis, socialtjänst och kommunens skolverksamhet. Du kommer ansvara för att stödjande processer tas fram, förvaltas och följs upp. Du kommer vara aktiv i kommunens olika verksamheter och fungera som ett operativt stöd. Tjänsten är strategisk men även i hög utsträckning operativ.

Du kommer ansvara för omvärldsbevakning av kommunens intressen inom ansvarsområdet och delta i kollegiala nätverk inom området.

Ett arbete pågår med att strukturera och systematisera kommunens brottsförebyggande arbete. Kommunens brottsförebyggande arbete kommer att bygga på EST (effektiv samordning för ökad trygghet). Då tjänsten och arbetssättet är nytt kommer det att finnas stora möjligheter att påverka kommunens brottsförebyggande arbete och att bidra till samhällsutvecklingen.

KVALIFIKATIONER
Vi tror att du är en analytisk person som har ett starkt intresse och förståelse för brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. För att vara framgångsrik som trygghetssamordnare behöver du vara prestigelös, positiv, lösningsorienterad och målinriktad. Du är också engagerad och du har lätt för att engagera andra. Vi tror att du har en god samordnande förmåga, att du är mycket kommunikativ och att du behärskar svenska väl i tal och skrift. Vi tror dessutom att du är representativ och att du är en "do-er". Du behöver ha förmåga att organisera, strukturera, administrera och driva arbetet på ett sätt som inte skapar merarbete för andra.

Rollen som trygghetssamordnare innebär många kontakter. Du behöver därför ha hög förmåga att skapa och bibehålla relationer. Du kommunicerar budskap på ett förtroendegivande sätt som skapar tillit.

Du har en relevant akademisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du kan också ha tillägnat dig kunskap genom arbetslivserfarenhet som vi bedömer är lämplig för tjänsten.

Det är meriterande om du har erfarenhet:
• Av utrednings- och planeringsarbete
• Av processledning, utvecklingsledning och samordning i en politisk styrd organisation
• Från tidigare arbete med brottsförebyggande, säkerhetssamordnande eller trygghetsskapande arbete

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Förskolechef Anna Johannisson
0303-73 25 85
Förskolechef Lena Lindberg
0303-73 25 54
Förskolechef Annelie Schön
0303-73 25 77
Förskolechef Maria Brodd
0303-73 84 09
Förskolechef Ann-Sofie Samuelsson
0303-73 86 91
Förskolechef Agnetha Hogmalm
0303-73 25 75
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0303-73 00 00
Förskolechef Ann-Sofi Samuelsson
0303-73 86 91
Enhetschef Christina Kirpensteijn
0303-738108
Rektor Helena Zell
070-4618412

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stenungsunds kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2023
  • Ansök senast: 4 juni 2023

Besöksadress

Strandvägen 15 44482 Stenungsund
None

Postadress

Strandvägen 15
Stenungsund, 44482

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024