OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kundmötesenheten är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning som driver, stödjer, och samordnar det interna och externa kommunikationsarbetet på myndigheten. På kommunikationsavdelningen är vi drygt 70 medarbetare fördelat över olika platser i landet och majoriteten tillhör Kundmötesenheten.
Inom Kundmötesenheten finns upplysningstjänsten för företag och privatpersoner där vi erbjuder våra kunder service, rådgivning och svarar på frågor om tullhantering. Här finns även hanteringen och ansvaret för myndighetens närvaro i sociala medier, kundombudsmannen samt växelfunktionen. Enheten består av ca 50 medarbetare i Göteborg och Malmö och leds idag av två chefer, utöver enhetschefen. Vi söker nu ytterligare en gruppchef.
Om tjänsten
Enheten arbetar ständigt med att utveckla verksamhet och arbetssätt för att bättre leva upp till våra målgruppers behov och ge bättre förutsättningar för medarbetarna på enheten. Som gruppchef på Kundmötesenheten ansvarar du för enhetens arbete gentemot våra målgrupper.
Det innebär att:
• Styra, leda, följa upp och utveckla gruppens verksamhet i linje med Tullverkets målbild och verksamhetsplan samt avdelningens strategiska inriktning.
• Prioritera vad som ska göras på kort och lång sikt samt anpassa verksamheten till förändrade förutsättningar och behov.
• Tillsammans med övrig enhetsledning ansvara för att utveckla enheten i relation till avdelningen och Tullverket som helhet samt leda förändringsarbete.
• Säkerställa kompetensförsörjning på kort och lång sikt och arbeta för en god arbetsmiljö.
• Du har ett särskilt ansvar för växelfunktionen och kundombudsmannen.
• Du kommer att vara extra involverad i det som rör enhetens påverkan av arbetet med att digitalisera tullhanteringen.
Du leder en grupp på ca 15 medarbetare bestående av rådgivare och växeltelefonister.
Som gruppchef har du personalansvar, kommunikationsansvar, budgetansvar, förändringsledningsansvar samt verksamhetsansvar. Du rapporterar till enhetschefen och ingår i enhetens ledningsgrupp.
Vi söker dig som har:
• Chefserfarenhet från kundnära verksamhet.
• Minimum 3 års erfarenhet av motsvarande arbete med kundkontakter.
• Flerårig erfarenhet från arbete på en kommunikationsavdelning.
• Erfarenhet av förändringsledning.
• Flerårig erfarenhet av arbete med tullfrågor.
Det är meriterande om du har:
• Chefs- eller annan ledarerfarenhet från statlig myndighet.
• Erfarenhet av budgetarbete.
• Genomgått Tullverkets grundutbildning eller motsvarande.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är drivande och målinriktad med förmåga att utveckla en verksamhet mot uppställda mål. Du är genuint intresserad av att utveckla både människor och verksamhet genom ett coachande och kommunikativt ledarskap. Du samarbetar effektivt med andra och delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter samtidigt som du har lätt för att skapa professionella och förtroendefulla relationer. Du trivs i kombinationen av att arbeta strategiskt och i en operativ och rörlig miljö, ser till helheten och utvecklar verksamheten utifrån ett kundperspektiv.
En självklarhet är att arbeta enligt Tullverkets värdegrund; ansvarstagande nytänkande och helhetssyn.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Övrigt
Referensnummer: PER 2023-462.
Placeringsort: Göteborg.
Anställningen är en tillsvidareanställning och tillträde sker enligt överenskommelse.
Tullverket tillämpar 6 månaders provanställning och inom Tullverket tillämpas tidsbegränsade chefsförordnanden på 5 år med möjlighet till förlängning.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan du komma att genomgå chefstester och vi kommer även att genomföra drogtester och bakgrundskontroll.
För mer information och ansökan
Vid frågor kontakta enhetschef för Kundmötesenheten Daniel Cardell, telefon 031-633514, e-post daniel.cardell@tullverket.se. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Marie-Louise Faraj, tel. 031-63 35 43 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 4 juni 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.