Tullverket söker handläggare, kontrollenhet öst

Tullverket söker handläggare, kontrollenhet öst

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig. 

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i 4 avdelningar, där kontrollavdelningen hanterar all in- och utförsel av varor och transporter.   

Kontrollavdelningen utgör den del inom tullverket som ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Totalt i Kontrollavdelningen öst ingår ca 260 tjänstemän varav 20 är chefer. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter        

Som handläggare inom kontrollavdelningen så kommer du vara behjälplig och avlasta personalen vid journalföring, arkivering, bevakning och anmaning. Du kommer arbeta tätt ihop med en kollega alternativt flera kollegor där en del myndighetsbeslut kan förekomma i din roll som handläggare. 

Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innefattar även mycket telefon- och mailkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.  

Arbetet innefattar även ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma intern undervisning inom ditt arbetsområde. Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 08.00 – 16.30. 

Vi söker dig som har:    


• Avslutad gymnasieutbildning med godkänt betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B.
• God förmåga att uttrycka sig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil. 

Det är meriterande om du har: 


• Yrkesutbildning inom spedition och logistik.
• Arbetslivserfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
• Arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel.
• Erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter.
• Erfarenhet av pedagogiskt arbete.
• Goda IT kunskaper. 
• Ett tredje språk, utöver svenska och engelska.

Personliga egenskaper 

Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.  

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund; ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande. 

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt 

Referensnummer: PER 2021-1232. 

Placeringsort: Arlanda eller Stockholm. 

Under dina första veckor som anställd så kommer du arbeta väldigt tätt med en kollega där teori varvas med praktik. Den anställningsform som erbjuds är visstidsanställning på 6 månader med eventuell möjlighet till förlängning.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård och subventionerade läkemedel. 

Tillträdesdag: 1 mars eller enligt överenskommelse. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll. 

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. 

För mer information och ansökan 

Upplysningar om tjänsten på Arlanda lämnas av Linda Morling, 08-456 53 37 och Anneli Lindgren, 08-456 65 47. Upplysningar om tjänsten i Stockholm lämnas av Jonas Lundgren, 08-456 53 27 och Dennis Watzer, 08-456 52 64. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85.  

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Thomas Eriksson, 08-456 66 38 och Gerhard Otterstadh, och för Saco-S, Lena Edehag, 08-456 58 68.  

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 16:e januari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2021
  • Ansök senast: 16 januari 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024