OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och samtidigt ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
Uppbördsavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar. Vår huvudsakliga verksamhet sker på orterna Sundsvall, Stockholm, Malmö samt Göteborg. Verksamhetsområdena inom Uppbördsavdelningen är tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning.
Uppbördsenhet Nord utgör den del inom Uppbördsavdelningen som arbetar med betalningshantering såsom exempelvis arbete med krediteringar, avskrivningar, hantering av tullräkningar, arbete med krav och indrivning samt andra administrativa uppgifter kopplade till uppbördsbevakning. Totalt, inom Uppbördsenhet i Nord arbetar ca 16 medarbetare, fördelade på 2 gruppchefer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom Uppbördsavdelningen fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna. Du säkerställer att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna.
Som handläggare med inriktning kvalitetsgranskning arbetar du mycket självständigt och ställs inför nya utmaningar regelbundet. Dina arbetsuppgifter består av kvalitetssäkring och granskning av import- och exportdeklarationer i ett efterkontrollssystem. Du granskar analysunderlag där risken bedöms hög att det förekommer fel som påverkar handelsstatistiken med syfte att säkerställa en korrekt uppbörd. Arbetet innefattar ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt.
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med godkänt betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2.
Alternativt
• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad Yrkesutbildning eller Yrkeshögskoleutbildning alternativt studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng inom för tjänsten relevant område.
Du skall dessutom ha:
• Relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
• God förmåga att uttrycka sig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift
• Goda IT kunskaper i Officepaketet.
Det är meriterande om du har:
• Tullspecialist (CCS) – Yrkeshögskola.
• Fördjupad utbildning inom för tjänsten relevant område.
• Grundläggande utbildning inom Tullverket.
• Arbetslivserfarenhet av arbete med kvalitetsgranskning.
• Arbetslivserfarenhet av arbete med analys och kritisk granskning.
• Arbetslivserfarenhet från handläggning inom uppbörd, återbetalning, krav eller indrivning.
• Goda IT kunskaper samt intresse för utvecklingsfrågor.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
Personliga egenskaper
Arbetet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver också att du kan prioritera det väsentliga, kritiskt granska, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Referensnummer: PER 2022-777.
Placeringsort: Sundsvall.
När anställningen börjar kommer du att genomgå en grundutbildning som ger dig en grundläggande kunskap om begrepp och principer inom hanteringen av import- och exportvaruflödena. Beroende på upplägg varvas grundutbildningen med avdelningsspecifik arbetsplatsförlagd utbildning främst på din anställningsort, men kan även förläggas på annan ort.
Det kan förekomma resor och övernattningar i tjänsten.
Vi söker medarbetare där anställningsformen är tillsvidareanställning, med en provanställning på 6 månader.
Individuell lönesättning tillämpas.
Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Tillträdesdag enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Sofie Henning, tel. 060-67 25 24 och Fredrik Eckmyhl, tel. 060-67 25 29. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Erland Solander, tel. 060-67 25 02 och för Saco-S, tel. Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 22 september 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.