Tullverket söker handläggare till klareringsverksamheten

Arbetsbeskrivning

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.



Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. Kompetenscenter Klarering utgör den del i processen Effektiv handel som ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Totalt i Kompetenscenter Klarering ingår ca 240 tjänstemän och 23 chefer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som passerar gränsen mellan Sverige och Norge samt från land utanför EU. Med stöd av ett gränstullsamarbetsavtal utförs arbete för båda länderna vid varje expedition. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna.

Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innebär till stor del expeditionsarbete där du kommer i kontakt med människor från olika länder. Det innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.

Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma undervisning internt inom ditt arbetsområde. Arbetet är en heltidstjänst med skifttjänstgöring enligt ett rullande schema då klareringsexpeditionen har öppet dygnet runt 24/7.

Vi söker dig som har:

avslutad gymnasieutbildning med lägst betyget Godkänd/3 i Matte B, Engelska B och Svenska B

avslutad kvalificerad Yrkesutbildning / Yrkeshögskoleutbildning, alternativt studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik, ekonomi/ juridik eller minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete med tullhantering

god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska, både i tal och skrift

god förståelse i norska

goda kunskaper i Office paketet

svenskt körkort, klass B för personbil.


Meriterande om du har:

arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel

erfarenhet av arbete inom myndighet med handläggning och administration

erfarenhet av arbete inom Tullverket Effektiv handel, efter EU inträdet

erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter

erfarenhet av pedagogiskt arbete

erfarenhet av att tala inför grupp

ytterligare språk, utöver svenska, engelska och norska.


Personliga egenskaper

Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme samt har en god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca 7 månaders elevanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidare anställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Övrigt

PER 2016-305.

Placeringsort: Hån.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa Teresia Fredlund Woronin, tel. 0573-295 19. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031–63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 19:e maj 2016 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 4 maj 2016

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024