Tullverket söker handläggare till uppbördsavdelningen

Tullverket söker handläggare till uppbördsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.

Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu handläggare till verksamhetsområden tillstånd och uppbördsbevakning i Göteborg.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Arbetet som handläggare inom uppbördsavdelningen är varierande. Som handläggare kan man arbeta med tillstånd och/eller uppbördsbevakning i olika perioder. Verksamheten är till stora delar efterfrågestyrd därav finns stort behov av flexibilitet hos handläggaren att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter. Tillståndsverksamheten innebär främst att granska och utreda tillståndsansökningar men även övervakning av redan utfärdade tillstånd ingår i arbetsuppgifterna. Uppbördsbevakningen innebär bland annat kontroller av tulldeklarationer/avräkningsnotor, här säkerställer handläggaren att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna. Arbetet som handläggare innefattar mycket kontakt via våra handläggningssystem och telefon/e-post med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Vissa arbetsuppgifter omfattar även företagsbesök.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också inom grupp.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.

Vi söker dig som har:

• Avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande, samt relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet.

och/eller

• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.

Du skall dessutom ha:

• God förmåga att utforma och författa utredande beslut eller andra handlingar.
• Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Möjlighet till resor och övernattningar i tjänsten.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.

Det är meriterande om du har:

• Tullspecialist (CCS) – Yrkeshögskola.
• Erfarenhet av att självständigt tolka lagstiftning och handläggning från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering, till exempel logistik, spedition och internationell handel.
• Erfarenhet med kundbemötande och service, till exempel kundkontakter.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
• Goda IT kunskaper samt intresse för utvecklingsfrågor inom detta område.

Personliga egenskaper

Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Du är analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personlig lämplighet och egenskaper.

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-107.

Placeringsort: Göteborg.

När anställningen börjar kommer du att genomgå en introduktionsutbildning i de olika förekommande arbetsuppgifterna som finns på avdelningen. Introduktionen omfattas av teori varvad med praktik och kommer att genomföras framförallt på din anställningsort.

Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.

Individuell lönesättning tillämpas.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Annica Dalin, tel. 031-63 36 65. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 15:e februari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2022
  • Ansök senast: 15 februari 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024