Tullverket söker handläggare uppbördsavdelningen, enhet väst

Tullverket söker handläggare uppbördsavdelningen, enhet väst

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu handläggare till uppbördsavdelningen i område väst med placeringsort Göteborg.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Arbetet som handläggare inom uppbördsavdelningen är varierande. Som handläggare kan man arbeta med tillstånd och/eller uppbördsbevakning i olika perioder. Verksamheten är till stora delar efterfrågestyrd därav finns stort behov av flexibilitet hos handläggaren att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter. Tillståndsverksamheten innebär främst att granska och utreda tillståndsansökningar men även övervakning av redan utfärdade tillstånd ingår i arbetsuppgifterna. Uppbördsbevakningen innebär bland annat kontroller av tulldeklarationer/avräkningsnotor, här säkerställer handläggaren att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna. Arbetet som handläggare innefattar mycket kontakt via våra handläggningssystem och telefon/e-post med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Vissa arbetsuppgifter omfattar även företagsbesök.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också inom grupp.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.

Vi söker dig som har:


• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.

och/eller


• Relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet, samt avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande.

Du skall dessutom ha:


• God förmåga att utreda och skriva beslut eller andra handlingar.
• Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Möjlighet till resor och övernattningar i tjänsten.

Det är meriterande om du har:


• Tullspecialist (CCS) – Yrkeshögskola.
• Akademisk examen inom relevant område.
• Erfarenhet av att självständigt tolka lagstiftning och handläggning från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av utredningsarbete.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering, till exempel logistik, spedition och internationell handel.
• Erfarenhet med kundbemötande och service, till exempel kundkontakter.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
• Goda IT kunskaper samt intresse för utvecklingsfrågor inom detta område.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är analytisk, noggrann och ansvarstagande och som kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Du som person har social kompetens, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och formulera beslut med god kvalitet.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt våra värdeord, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och egenskaper.

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-25.

Placeringsort: Göteborg.

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse.

När anställningen börjar kommer du att genomgå en introduktionsutbildning. Introduktionen omfattar teori varvad med praktik och kommer att genomföras framförallt på din anställningsort.

Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.

Individuell lönesättning tillämpas.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdbidrag och goda semester- och pensionsvillkor.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Kerim Metahni, tel. 031-63 36 53. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 27 januari 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 januari 2023
  • Ansök senast: 27 januari 2023

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024