OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en kommunikatör till Kundmötesenheten som är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning. Kommunikationsavdelning driver, stödjer, och samordnar det interna och externa kommunikationsarbetet. Vi är cirka 50 medarbetare fördelat över olika platser i landet, varav drygt hälften tillhör Kundmötesenheten.
Inom Kundmötesenheten finns upplysningstjänsten för företag och privatpersoner där vi erbjuder våra kunder service, rådgivning och svarar på frågor om tullhantering. Enheten är indelad i två grupper, en som främst svarar på frågor från företag och en som främst svarar på frågor från privatpersoner.
I gruppen som arbetar med privatpersoners frågor ingår även de medarbetare som jobbar med Tullverkets närvaro på sociala medier. Tullverket har under de senaste åren etablerat sin närvaro på Facebook, LinkedIn och Instagram, där målgruppen främst är privatpersoner.
Den här tjänsten som kommunikatör är placerad på vårt kontor i Malmö eller Göteborg. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning och tillträde så snart som möjligt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Ditt största fokus kommer att vara sociala medier. I arbetet ingår text- bild- och filmproduktion, publicering av innehåll i sociala medier samt att bevaka och besvara inkomna frågor via sociala medier.
Tillsammans med kollegorna tar du gemensamt ansvar för gruppens resultat. Du tar egna initiativ till löpande förbättringar och tar de kontakter som krävs för att kunna utföra ditt arbete. Du bidrar aktivt till planeringen för de olika kanalerna och ser till att saker blir gjorda enligt planeringen. Ditt bidrag blir viktigt för att utveckla, modernisera och effektivisera Tullverkets kundnära kommunikationsarbete gentemot vår målgrupp privatpersoner.
Du kan också få göra andra arbetsuppgifter som förekommer på en kommunikationsavdelning utifrån dina kunskaper och intressen. Det kan bland annat vara planering av aktiviteter, publicera innehåll i våra andra kanaler, omvärldsbevakning inom ramen för uppdrag, fotografera och filma samt att fungera som stöd och vara bollplank till verksamheten.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap.
• Erfarenhet av att arbeta som kommunikatör.
• Vana och förmåga att anpassa språkbruk och tonalitet efter kanal.
• Grundläggande erfarenheter av fotografering och bildredigering
• Grundläggande erfarenheter av att producera videos till sociala medier.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift
• God förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift
• Har god datorvana och kan självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet.
• Förmåga att enkelt ta till dig och använda nya it-baserade arbetsverktyg
• Erfarenhet av att använda Photoshop
• Erfarenhet av att använda redigeringsverktyg för video.
• Erfarenhet av att använda sociala medier-verktyg.
• Körkort, klass B.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta med en offentlig verksamhet, organisation eller företags (med minst 500 anställda) närvaro i sociala medier.
• Erfarenheter av att arbeta med digitala kanaler, exempelvis webb eller digitala tjänster.
• Erfarenhet av att arbeta med CMS-verktyg, till exempel SiteVision.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som drivs av att kunna förklara så att mottagaren av budskapet förstår, så att det blir lätt att göra rätt. Du är driven och målinriktad men skapar samtidigt en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär genom att stödja och uppmuntra andra.
Du kommunicerar klart, tydligt och strukturerat. Agerar på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. Som person är du ansvarstagande, pålitlig, noggrann, uthållig, lugn och stabil samt arbetar effektivt även under tidspressade situationer.
Du samarbetar gärna med andra, delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter som kan användas för att nå de uppsatta målen.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och intressanta arbetsuppgifter. Du ställer dig bakom den statliga värdegrunden och Tullverkets värdegrund (helhetssyn, nytänkande och ansvarstagande) och kan förhålla dig till dem i ditt dagliga arbete som statstjänsteman.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Referensnummer: PER 2021-596.
Placeringsort: Malmö eller Göteborg.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av chef privatkund på kundmötesenheten Katarina Brodin, telefon 040-661 33 90, e-post, katarina.brodin@tullverket.se. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86, och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 29:e augusti 2021. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 300 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.