Tullverket söker kundrådgivare, privat

Tullverket söker kundrådgivare, privat

Arbetsbeskrivning

Vi söker en kundrådgivare till Kundmötesenheten och till Tullverkets upplysningstjänst. Vår enhet erbjuder våra kunder service, rådgivning och svarar på allmänna frågor om tullhantering. Nu behöver vi stärka upp med kundrådgivare till gruppen som hanterar allmänna frågor från våra privatkunder. Frågorna handlar t.ex. om att handla på nätet, resa med djur, alkohol och tobak, eller om att flytta till/från Sverige. Gruppen som besvarar privatkunder hanterar primärt frågor som kommer in till oss via telefon, e-post och webbformulär och till viss del från sociala medier.

Kundmötesenheten är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning som driver, stödjer, och samordnar det interna och externa kommunikationsarbetet. Vi är ca 50 medarbetare fördelat över olika platser i landet, varav drygt hälften tillhör Kundmötesenheten.

Tjänsten som rådgivare är placerad på vårt kontor i centrala Göteborg. Tillträdesdag enligt överenskommelse.

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

Som rådgivare på Kundmötesenheten är du Tullverkets ansikte utåt och den som svarar på frågor både muntligt och skriftligt. Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer av både enkla och mer komplexa slag. 

Som rådgivare kommer du att:  


• besvara frågor främst via telefon, webbformulär, sociala medier
• utveckla och kvalitetssäkra svar på kundernas frågor
• aktivt vägleda kunderna så att de får svar på sina frågor
• samarbeta med olika funktioner och verksamheter inom myndigheten för att besvara kundernas frågor samt fördjupa och underhålla dina egna kunskaper inom olika områden
• bidra i det pågående arbetet med att utveckla och förbättra våra arbetsmetoder. 

Vi söker dig som har:    


• slutbetyg från gymnasium med godkända betyg i matematik B/matematik 2, svenska B/svenska 3 och engelska B/engelska 6
• minimum 1 års erfarenhet av motsvarande arbete med kundkontakter
• god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift
• god förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift
• datorvana och förmåga att självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet
• erfarenhet från att jobba i olika it-baserade arbetsverktyg. 

Det är meriterande om du har: 


• dokumenterad erfarenhet av tullfrågor
• erfarenhet av moderna kundstödssystem (Artvise, Solidus eller motsvarande)
• erfarenhet av att hantera kundkontakter via sociala medier
• erfarenhet av att hantera komplex information t.ex. lagtext och förmedla information på ett korrekt, enkelt och begripligt sätt. 

Personliga egenskaper 

Vi söker dig som stimuleras av kundkontakt och tilltalas av att jobba på en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag. Du är en person som med gott bemötande tar hänsyn till kundernas behov och som strävar efter att hålla en hög servicenivå.      

Du kommunicerar tydligt, pedagogiskt, strukturerat och har förmågan att anpassa tonalitet efter kanal och målgrupp. Du agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet. Som person är du pålitlig, noggrann, uthållig och arbetar effektivt även under tidspressade situationer. Du är nyfiken på att lära dig nya saker och du har förmågan att förstå innehållet i komplex information t.ex. lagtext och kan avgöra vad som är relevant information för dig eller för kunden. Du är en social person som gärna samarbetar med andra och delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter för att nå de uppsatta målen.    

Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och intressanta arbetsuppgifter där du också får utbildning för att kunna hantera de frågeställningar som våra kunder vänder sig till oss med. Du ställer dig bakom den statliga värdegrunden och Tullverkets värdegrund (helhetssyn, nytänkande och ansvarstagande) och kan förhålla dig till dem i ditt dagliga arbete som statstjänsteman.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Övrigt 

Referensnummer: PER 2020-786. 

Placeringsort: Göteborg. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll. 

För mer information och ansökan 

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, enhetschef för Tullsvar Pernilla Falkendal, tel. 031-63 36 91, e-post pernilla.falkendal@tullverket.se. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. 

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86, och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06. 

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 6:e december 2020. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, vi bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Charlotte Svensson.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 november 2020
  • Ansök senast: 6 december 2020

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024