OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.
Administrationsavdelningen består av fem enheter – enheten för lokaler och fordon, ekonomienheten, enheten för diarium och arkiv, enheten för upphandling och inköp samt enheten för verksamhetsservice.
Enheten för lokaler och fordon har ett nationellt ansvar för strategiska frågor för Tullverkets lokal- och fordonsförsörjning och ger stöd åt andra enheter i dessa delar. Enheten består av en chef samt tre specialister och en kvalitets- och samordningsansvarig.
Enheten styr, stödjer och utför arbetsuppgifter kopplat till anskaffningar och avyttringar av lokaler och fordon.
När det gäller lokaler finns det såväl kommersiella lokaler som tillhandhållna lokaler enligt lag. Tullverket har lokaler i hela landet. Enheten förvaltar Tullverkets hyreskontrakt och avtal som kan kopplas till lokalförsörjningen. Enheten ansvarar för avdelningens planering och uppföljning av lokal- och fordonsfrågor samt ekonomin kopplad därtill.
Verksamheten bedrivs i moderna lokaler vid Tegeluddsvägen 21 i Stockholm.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Du arbetar med tullverkets lokalförsörjning/handläggning/förvaltning.
Arbetet innebär bland annat:
Planera, genomföra anskaffningar och/eller förändringar samt avyttring av lokaler.
Medverka vid hyresförhandlingar samt bereda frågor och svar inför förhandlingar i Hyres- arrendenämnd.
Du kommer att verka som intern projektledare i tullverkets lokalprojekt.
Du kommer att vara projektdeltagare som verksamhetsspecialist i projekt med gränsdragningar mot lokaler.
Du kommer att vara delaktig i framtagning av budgetunderlag och årliga lokalplaner, samt framtagning av policy- strategi- samt normgivningsunderlag.
Omvärldsbevakning ska ingå som en naturlig del i arbetet.
Du medverkar vid prognoser samt uppföljning av resultat och statistik. Det gäller såväl för den dagliga verksamheten som för lokalprojekt.
Du svarar för administrativa handläggningen av hyreskontrakt i avseende diarieföring, uppföljning samt rapportering till Ekonomistyrningsverket (ESV).
I ditt arbete har du ett nära samarbete med enheten för verksamhetsservice och med avdelningens ledningsstöd.
Vi söker dig som har:
3-årig ekonomisk gymnasieutbildning med inriktning på redovisning
relevant eftergymnasial utbildning (högskola) med inriktning på fastighetsekonomi eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
arbetat med handläggning av lokalprojekt på central nivå
vana från fastighetsförvaltning
erfarenhet av budgetering och prognostisering
god analytisk förmåga
god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
förmåga att läsa och förstå engelska
god datorvana
dokumenterad erfarenhet av MS Office, särskilt i Excel
körkort klass B samt körvana.
Meriterande om du har:
projektledarutbildning, gärna inom fastighet eller med bygginriktning
erfarenhet av hyresförhandlingar
erfarenhet av upphandlingar enligt LOU
erfarenhet av diarieföring
erfarenhet av Agresso
erfarenhet av implementering av Aktivitetsbaserad Verksamhet (ABV)
erfarenhet av offentlig förvaltning
erfarenhet av fastighetsekonomi.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är bra på att ta egna initiativ och driver arbetet tills det är genomfört. Du är bra på att arbeta både självständigt och med kollegor och du ska vara bra på att strukturera ditt arbete. Du är målinriktad och tydlig i din kommunikation och säkerställer att ditt budskap når fram. Du är ansvarstagande, noggrann och analytisk samtidigt som du är flexibel och har en god förmåga att sätta dig in i nya arbetsuppgifter och system. Du är en lagspelare som kan passa in i ett nationellt perspektiv med medarbetare runt om i landet.
Du ska ha lätt för att lära och snabbt kunna sätta dig in i IT-system.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Övrigt
Referensnummer: PER 2016-406.
Placeringsort: Stockholm.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets, och sekretessmedvetenhet och som en del i rekryteringsprocessen ingår därför säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen samt drogtest.
Resor i tjänsten förekommer, främst inom Sverige.
Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provtjänstgöring.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av chefen för enheten för lokaler och fordon, Bengt Möller, tel. 042-19 87 34. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf G Persson, tel. 040-661 33 21 och för Saco-S i Tullverket, Katarina Hernhut, tel. 08-456 52 65.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 8:e september 2016 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.