OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du lämplig för i huvudsak administrativt arbete men även för fysiskt kontrollarbete? Kan du med objektivitet hantera och ta olika myndighetsbeslut? Är du ansvarsfull, flexibel och värderar arbetsuppgifter där du har möjlighet att bidra till en rättvisare handel och att skapa ett tryggare och säkrare samhälle?
Kontrollavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar som nu behöver fler medarbetare för att klara av vårt samhällsuppdrag. Uppdraget går ut på att säkerställa att endast godkända varor passerar Sveriges gräns. Vi genomför kontroller vid in- och utförsel och letar efter varor som strider mot restriktioner samt även för att säkerställa att rätt tullavgifter och skatter tas ut. Kontrollavdelningens uppdrag är också att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och säkra konkurrensneutralitet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom Kontrollenhet syds klareringsexpedition fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Du ingår i en grupp som klarerar och genomför kontroller av varor i godsflödet till och från Sverige. Arbetet innebär expeditionsarbete och administrativt arbete, där bland annat kontroll av tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna genomförs. Det kan exempelvis vara kontroller mot uppbörden och restriktioner som finns av handelspolitiska skäl, hänsyn till miljö, hälsa eller säkerhet eller för att förhindra spridning av djur- och växtsjukdomar. Exempel på sådana varor är läkemedel, vapen, djur och miljöavfall. Även fysiska kontroller i form av varuundersökningar och kontroller i post- och kurirflödet förekommer. Som handläggare arbetar du både självständigt och i grupp. Arbetet utförs i ett flertal olika elektroniska system.
Arbetet innefattar kontakt med människor från olika länder samt även telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Nya frågeställningar och situationer kräver att du som handläggare är flexibel och problemlösande. Arbetet utförs på kontorsarbetstid, måndag till fredag.
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med godkänt betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B samt minst 3 års dokumenterad erfarenhet av tullrelaterat arbete/logistik/spedition eller internationell handel under de senaste 10 åren.
och/eller:
• Avslutad kvalificerad Yrkesutbildning / Yrkeshögskoleutbildning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, alternativt studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, statsvetenskap.
Du skall dessutom ha:
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Goda kunskaper i Officepaketet (Word, Excel, PowerPoint).
• Svenskt medborgarskap.
• Svenskt körkort, klass B för personbil, ej automatväxel samt god körvana.
• Goda IT-kunskaper.
Det är meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
• Arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel.
• Erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter.
• Erfarenhet av pedagogiskt arbete.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket, efter EU-inträdet.
• Ett tredje språk, utöver svenska och engelska.
Personliga egenskaper
Arbetet passar dig som kan ta egna beslut inom givna ramar och driver arbete självständigt. Du bör ha god förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker. Att du bidrar med idéer och tankar för att utveckla och förbättra avdelningens administrativa förmåga ser vi som en självklarhet. Vi vill att du är lyhörd, har lätt för att samarbeta med din omgivning och är prestigelös.
Vi lägger stor vikt vid att du kan behandla människor med respekt och förståelse, att du har ett gott omdöme samt är en god representant för Tullverket såväl internt som externt. Arbetet kräver att du följer lagar och riktlinjer och att du har en hög säkerhetsmedvetenhet. Som tulltjänsteman ska du kunna arbeta i enlighet med den statliga värdegrunden och Tullverkets värdeord.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Referensnummer: PER 2023-18.
Placeringsort: Malmö.
Tillträdesdag: 2023-04-24.
Under ditt första två månader som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.
Anställningen påbörjas med sex månaders provanställning. Efter godkänd provtid erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Bakgrundskontroll samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas.
Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Sylwia Schmidt, tel. 040-661 34 92. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Eva Gundel, tel. 040-661 31 72 och för Saco-S, Mats Frånberg, tel. 040-661 34 05.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 31 januari. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.