Tullverket söker personuppgiftssamordnare

Tullverket söker personuppgiftssamordnare

Arbetsbeskrivning

Tullverkets vision är bara godkända varor över gränsen. För att klara det uppdraget behövs alla möjliga roller och stödfunktioner. Exempelvis HR som ansvarar för en rad frågor inom det arbetsgivarpolitiska området, såsom rekrytering, lönebildning, ledarutveckling, arbetsmiljö, utbildning, mm. HR-området omfattar en hel del behandling av personuppgifter. Det är där du kommer in!

Vi söker en personuppgiftssamordnare som organisatoriskt tillhör HR-avdelningen men som även är personuppgiftssamordnare för övriga stödavdelningar, dvs. administrationsavdelningen, kommunikationsavdelningen, rättsavdelningen, ekonomiavdelningen och verksledningen. Det finns även fem personuppgiftssamordnare placerade i operativ verksamhet som stöttar cheferna för våra operativa avdelningar. En av dina uppgifter blir att ha en samordnande roll i den gruppen. Den samordnande rollen kan innebära att kalla till gemensamma möten, driva kvalitetsarbetet framåt, föra dialog med rättsavdelningen och vara kontaktperson gentemot övriga roller inom Tullverkets dataskyddsarbete, såsom dataskyddsombud och ID-koordinatorer.

Inom personuppgiftsområdet finns framtagna interna styrdokument och upparbetade rutiner men det finns också ett behov av att utveckla arbetet. Vi letar därför efter någon som vill ha en roll som både innehåller praktisk rutinmässig hantering och att driva mer långsiktig utveckling av arbetssätt och rutiner.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Din roll som personuppgiftssamordnare innebär att du inom ditt ansvarsområde:

• Ger råd och stöd i operativ handläggning av ärenden.
• Tar emot och registrerar anmälningar om personuppgiftsbehandlingar i Tullverkets register över personuppgiftsbehandlingar.
• Utreder ärenden om att rätta, radera eller begränsa personuppgifter och förbereder ärendena för beslut.
• Ger information till den registrerade i de ärenden personuppgiftssamordnarna hanterar.
• Handlägger ärenden om registerutdrag .
• Bistår rättsavdelningen vid överklaganden gällande personuppgiftsbehandlingar.
• Bistår i utredning av personuppgiftsincidenter och anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.

Utöver detta kommer du också att ha till uppgift att:

• Samordna arbetet i gruppen med personuppgiftssamordnare på myndigheten.
• Vara kontaktperson mot andra delar av myndigheten.
• Driva kvalitetsarbete inom personuppgiftsbehandling.

Vi söker dig som har:

• Högskoleutbildning med samhälls- eller personalvetenskaplig eller juridisk inriktning eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• Dokumenterad erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor och personuppgiftsfrågor.
• God svenska i tal och skrift.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

• Utbildning i dataskyddsfrågor.
• Erfarenhet från offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av juridiskt arbete.
• Erfarenhet av att samordna.

Personliga egenskaper

Rollen kräver att du är noggrann och strukturerad. Du behöver kunna förstå komplexiteten i regelverket men samtidigt göra hanteringen så okomplicerad som möjligt och på ett hjälpsamt sätt stötta cheferna i hanteringen av personuppgiftsfrågor.

Hanteringen av personuppgiftsincidenter behöver hanteras skyndsamt, och kräver flexibilitet och initiativförmåga.

I rollen som personuppgiftssamordnare arbetar du både utifrån inkomna frågor och ärenden men också uppsökande. Du har många kontakter i arbetet och behöver därför vara kommunikativ och enkel att ha att göra med för dem du stöttar.

Du behöver också ha en god samarbetsförmåga och trivas med att ha en samordnande roll eftersom du kommer ha ett sådant ansvar gentemot de övriga personuppgiftssamordnarna.

Du har hög integritet och förstår vikten av att som statsanställd agera i enlighet med den statliga värdegrunden.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-111.

Placeringsort: Ospecificerad.

Tjänsten är tidsbegränsad till ett år med möjlighet till förlängning.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest. Bakgrundskoll samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Dong Svanström, tel. 08-405 04 36. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 14:e februari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2022
  • Ansök senast: 14 februari 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024