OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara en del av Uppbördsavdelningens ledningsstöd och bidra till en effektiv uppbördsprocess och att säkra en korrekt uppbörd? Tycker du att planering, styrning och uppföljning är intressant och stimulerande? Då är jobbet som sakkunnig i uppbördsavdelningens ledningsstöd något för dig.
Uppbördsavdelningen har ett brett uppdrag inom de tre verksamhetsområdena tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela Tullverkets uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov. Avdelningen består av ca 320 medarbetare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som sakkunnig inom Uppbördavdelningen kommer du arbeta tillsammans med medarbetare inom avdelningens ledningsstöd, men även med medarbetare i andra delar av Uppbördsavdelningen och övriga Tullverket. Arbetet innebär stort eget ansvar och innefattar flera olika arbetsuppgifter, företrädesvis inom området planering och uppföljning och intern styrning och kontroll.
Du kommer att arbeta med att planera, samordna och kvalitetssäkra avdelningens uppföljningsarbete, där månads-, tertial- och årsredovisning är en viktig del. Du kommer också att vara sammanhållande för avdelningens process för intern styrning och kontroll och delta i det myndighetsövergripande nätverket för intern styrning och kontroll.
Även arbete för att följa upp och minska myndighetens administrativa misstag avseende EU-medel ingår i rollen. Dessutom kommer du att koordinera avdelningens miljöarbete och delta i det myndighetsövergripande miljönätverket för avdelningens räkning.
Vi söker dig som har:
• relevant akademisk utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdigt.
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
• erfarenhet av arbete med planering och uppföljning.
• kunskap i Officepaketet.
Det är meriterande om du har:
• tullverkets grundutbildning inom tidigare Effektiv Handel eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdigt
• erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll
• erfarenhet av controllerarbete
• erfarenhet av arbete med uppbördsfrågor inom Tullverket
Personliga egenskaper
Att arbeta som sakkunnig inom Uppbördsavdelningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer som innebär att du behöver vara både flexibel och problemlösande. Då tjänsten innebär stort eget ansvar, måste du ha förmågan att ta egna initiativ och driva arbetet framåt. Du behöver vara kvalitetsmedveten, noggrann, analytisk och strukturerad. Dessutom bör du vara en bra kommunikatör med pedagogisk förmåga såväl i tal som skrift.
Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga och ta beslut med bra kvalitet, trots tidspress. Du behöver kunna arbeta självständigt men också samarbeta med andra.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Övrigt
Referensnummer: PER 2022–722.
Placeringsort: Stockholm.
Tjänsteresor inom landet kan komma att ingå.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Gia Wickbom, tel. 08-405 03 22. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Svjetlana Buco, tel. 011–15 85 44 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 9 september 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.