Tullverket söker sakkunnig uppbördsavdelningen

Tullverket söker sakkunnig uppbördsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett ledande, omväxlande och meningsfullt arbete med spännande arbetsuppgifter där du har möjlighet att bidra till en effektiv uppbördsprocess och att säkra en korrekt uppbörd? Då är jobbet som sakkunnig i uppbördsavdelningens ledningsstöd något för dig.

Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela Tullverkets uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov. 

Du kommer organisatoriskt tillhöra uppbördsavdelningens ledningsstöd i Stockholm. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

Som sakkunnig inom uppbördavdelningen kommer du arbeta nära tillsammans med övriga sakkunniga inom avdelningen men även med stora delar av övriga Tullverket. Alla typer av frågor som rör uppbörd kan komma att hanteras av dig.

Arbetet innebär stort eget ansvar och innefattar en mängd olika arbetsuppgifter bland annat att hålla samman uppdrag och att arbeta med effektiviseringar av processen och avdelningen för att bland annat minska risken för administrativa misstag. Du kommer också att arbeta med månads-, tertial- och årsredovisning, prognoser samt på en övergripande nivå hålla i utredningar kring administrativa misstag. Dessutom kommer du att vara delaktig i planering och samordning av EU-kommissionens, Revisionsrättens och Riksrevisionens granskningar och monitoringbesök. Arbetet innebär samarbete med många olika medarbetare inom Tullverkets verksamheter. 

Vi söker dig som har:    


• relevant akademisk utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdigt
• Tullverkets grundutbildning inom tidigare Effektiv Handel eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdigt
• dokumenterad förmåga att leda förändrings- och effektiviseringsarbete inkl. ständiga förbättringar
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift såväl på svenska och engelska
• kunskap i Office-paketet
• svenskt körkort, klass B. 

Det är meriterande om du har: 


• utbildning inom Tullverkets brottsbekämpande arbete
• erfarenhet av arbete som chef eller projektledare
• erfarenhet av ekonomi och budgetarbete.

Personliga egenskaper 

Att arbeta som sakkunnig inom Uppbördsavdelningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer som innebär att du behöver vara både flexibel och problemlösande. Då tjänsten innebär stort eget ansvar, måste du ha förmågan att ta egna initiativ och driva arbetet framåt. Det är också viktigt att du har förmågan att se till helheten i ditt arbete som sakkunnig då uppbördsprocessen omfattar större delar av Tullverkets verksamhet. 

Du behöver också vara kvalitetsmedveten, noggrann, analytisk och resultatinriktad. Dessutom bör du vara en bra kommunikatör med pedagogisk förmåga såväl i tal som skrift.

Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga och ta beslut med bra kvalitet, trots tidspress. Du behöver kunna arbeta självständigt men också samarbeta med andra. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet! 

Övrigt 

Referensnummer: PER 2021-503. 

Placeringsort: Stockholm, Malmö, Göteborg eller Sundsvall.          

Tjänsteresor ingår både inom och utom landet.

Innan anställning genomför Tullverket bakgrundskontroll och då anställningen är placerad i säkerhetsklass genomförs även säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen före anställning. Slutkandidat kommer även att genomgå drogtest. 

För mer information och ansökan 

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Gia Wickbom tel. 08-405 03 22. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. 

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf Persson, tel. 040-661 33 21 och för Saco-S, Katarina Hernhut tel. 08-456 52 65. 

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 17:e juni 2021. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan. 
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 300 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juni 2021
  • Ansök senast: 17 juni 2021

Liknande jobb


Programme Manager at the Dag Hammarskjöld Foundation

Programme Manager at the Dag Hammarskjöld Foundation

31 oktober 2024

Samordnare exportkontoll & compliance

Samordnare exportkontoll & compliance

31 oktober 2024

Teamledare till förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg

Teamledare till förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg

29 oktober 2024