Tullverket söker teamledare, vikariat

Tullverket söker teamledare, vikariat

Arbetsbeskrivning

Vi söker en teamledare till Kundmötesenheten som är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning. Inom Kundmötesenheten finns upplysningstjänsten för företag och privatpersoner där vi erbjuder våra kunder service, rådgivning och svarar på frågor om tullhantering. Här finns även hanteringen och ansvaret för myndighetens hantering och närvaro i sociala medier samt växel.

I gruppen som arbetar med privatpersoners frågor ingår även de medarbetare som jobbar med Tullverkets närvaro på sociala medier. Tullverket har under de senaste åren etablerat sin närvaro på Facebook, LinkedIn och Instagram, där målgruppen främst är privatpersoner.

Kundmötesenheten är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning som driver, stödjer, och samordnar det interna och externa kommunikationsarbetet. Vi är ca 60 medarbetare fördelat över olika platser i landet och majoriteten tillhör Kundmötesenheten.

Den här tjänsten som teamledare är placerad på vårt kontor i Malmö eller Göteborg.

Tjänsten är ett vikariat med tillträde så snart som möjligt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Ditt största fokus kommer att vara sociala medier. I rollen som teamledare leder du en verksamhet som består av fyra medarbetare och har det övergripande ansvaret för Tullverkets närvaro i sociala medier.

Tillsammans med kollegorna tar du ansvar för gruppens resultat. Du tar egna initiativ till löpande förbättringar och tar de kontakter som krävs för att kunna utföra ditt arbete. Du bidrar aktivt till planeringen för de olika kanalerna och ser till att saker blir gjorda enligt planeringen. Ditt bidrag blir viktigt för att utveckla, modernisera och effektivisera Tullverkets kundnära kommunikationsarbete gentemot vår målgrupp privatpersoner.

I arbetet ingår även text- bild- och filmproduktion, publicering av innehåll i sociala medier samt att bevaka och besvara inkomna frågor via sociala medier. Du kan också få göra andra arbetsuppgifter som förekommer på en kommunikationsavdelning utifrån dina kunskaper och intressen.

Vi söker dig som har:

• Akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap.
• Erfarenhet av att arbeta som kommunikatör med inriktning mot sociala medier.
• Erfarenhet av liknande roll i större organisation.
• Vana och förmåga att anpassa språkbruk och tonalitet efter kanal.
• Grundläggande erfarenheter av fotografering och bildredigering.
• Grundläggande erfarenheter av att producera videos till sociala medier.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.
• God förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift.
• Har god datorvana och kan självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet.
• Förmåga att enkelt ta till dig och använda nya it-baserade arbetsverktyg.
• Erfarenhet av att använda Photoshop.
• Erfarenhet av att använda redigeringsverktyg för video.
• Erfarenhet av att använda sociala medier-verktyg.
• Körkort, klass B.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av att arbeta med en offentlig verksamhet, organisation eller företags (med minst 500 anställda) närvaro i sociala medier.
• Flerårig erfarenhet inom kommunikation och/eller kundservice.
• Erfarenhet från att ha leverantörskontakter gentemot exempelvis kommunikationsbyråer.
• Erfarenhet av annonsering/köpt marknadsföring.
• Arbetat med varumärkesfrågor.
• Erfarenheter av att arbeta med digitala kanaler, exempelvis webb eller digitala tjänster.
• Ledarerfarenhet från liknande verksamhet.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som drivs av att kunna förklara så att mottagaren av budskapet förstår, så att det blir lätt att göra rätt.

Du är drivande och målinriktad med förmåga att utveckla en verksamhet mot uppställda mål. Du är genuint intresserad av att utveckla både människor och verksamhet genom ett coachande och kommunikativt ledarskap. Du samarbetar effektivt med andra och delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter samtidigt som du har lätt för att skapa professionella och förtroendefulla relationer. Du trivs i kombinationen av att arbeta strategiskt och i en operativ och rörlig miljö, ser till helheten och utvecklar verksamheten utifrån ett kundperspektiv.

Du kommunicerar klart, tydligt och strukturerat. Agerar på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. Som person är du ansvarstagande, pålitlig, noggrann, uthållig, lugn och stabil samt arbetar effektivt även under tidspressade situationer.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och intressanta arbetsuppgifter. Du ställer dig bakom den statliga värdegrunden och Tullverkets värdegrund (helhetssyn, nytänkande och ansvarstagande) och kan förhålla dig till dem i ditt dagliga arbete som statstjänsteman.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-340.

Placeringsort: Malmö eller Göteborg.

Anställningen är ett vikariat t.o.m. 31 augusti 2023, tillträde enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av chef privatkund på kundmötesenheten Katarina Brodin, telefon 040-661 33 90. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86, och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 19 april 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2022
  • Ansök senast: 19 april 2022

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Area Manager/Teamledare

Area Manager/Teamledare

20 december 2024