Tullverket söker tillståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 000 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.



Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselbestämmelserna följs.

Kompetenscenter Tillstånd utgör den del av Effektiv handel som hanterar all tillståndshandläggning. Totalt arbetar cirka 110 tjänstemän inom tillståndsverksamheten. Ett tillstånd från Tullverket medger vanligtvis någon form av lättnad i tullhanteringen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Tullverket söker nu en medarbetare som ska arbeta med tillståndshandläggning. Arbetet innebär främst att granska och utreda ansökningar och förmedla beslutet till den sökande. I ansökan lämnas information från den sökande, men du kommer även att söka information på andra sätt. Ofta innebär detta en löpande dialog med den sökande och i vissa fall även företagsbesök. Du gör sedan en bedömning av underlaget utifrån gällande lagstiftning och föredrar ärendet för din chef innan beslut fattas i ärendet. Som handläggare arbetar du mestadels självständigt men ibland även i grupp.

Tillståndshandläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår i handläggartjänsten att ständigt bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Arbetet utförs under kontorstid.

Vi söker dig som har:

avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matematik B, Engelska B och Svenska B, samt aktuell arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet


och/eller

avslutad Kvalificerad yrkesutbildning/Yrkeshögskoleutbildning eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik eller juridik. Samt aktuell erfarenhet, minst 1 år, av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv


Du skall dessutom ha:

god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift

möjlighet att resa i tjänsten då arbetet kan medföra företagsbesök

svenskt körkort, klass B för personbil.


Meriterande om du har:

fördjupande kunskaper inom MS Office och särskilt Excel

god vana av att arbeta med lagstiftning

god förmåga att utforma och författa utredande beslut eller andra handlingar

erfarenhet från att arbeta processorienterat och med ständiga förbättringar.


Personliga egenskaper

Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du är kvalitetsmedveten, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca sju månaders elevanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

PER 2017-98.

Placeringsort: Göteborg.

Tillträdesdag: 4:e september 2017.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier. Betygen bifogas som en PDF-fil.

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa områdeschefen för tillstånd Eva Mellbin, tel. 031-63 37 59. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 19:e mars 2017 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 27 februari 2017

Liknande jobb


Samordnare brottsförebyggande arbete

1 november 2024

Utredare

Utredare

1 november 2024