Tullverket söker tillståndshandläggare till Stockholm

Arbetsbeskrivning

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.



Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselbestämmelserna följs. 

Kompetenscenter Tillstånd utgör den del av Effektiv handel som hanterar all tillståndshandläggning. Totalt arbetar cirka 135 tjänstemän inom tillståndsverksamheten. Ett tillstånd från Tullverket medger vanligtvis någon form av lättnad i tullhanteringen. Det finns idag drygt 60 tillståndstyper som handläggs på olika orter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Tullverket söker nu två handläggare till tillståndverksamheten i Stockholm. I Stockholm handläggs bland annat kredittillstånd, elektroniska tillstånd, tillstånd till aktiv och passiv förädling och ursprungstillstånd.

De handläggare som Tullverket söker ska arbeta med tillståndshandläggning. Arbetet innebär främst att granska och utreda ansökningar och förmedla beslutet till den sökande. I ansökan lämnas information från den sökande, men du kommer även att söka information på andra sätt. Ofta innebär detta en löpande dialog med den sökande och i vissa fall även företagsbesök. Du gör sedan en bedömning av underlaget utifrån gällande lagstiftning och föredrar ärendet för din chef innan beslut fattas i ärendet. Som handläggare arbetar du mestadels självständigt men ibland även i grupp.

Tillståndshandläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår i handläggartjänsten att ständigt bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Dessutom införs ett nytt regelverk under 2016 som kommer påverka hur tillstånd beviljas. Tillståndshandläggningen utförs i ett flertal system. Arbetet utförs under kontorstid.

Vi söker dig som har:

* avslutad gymnasieutbildning med  godkända betyg i Matematik B, Engelska B och Svenska B
* avslutad Kvalificerad yrkesutbildning/Yrkeshögskoleutbildning eller minst 60 poäng/90högskolepoäng inom samhällsvetenskap eller ekonomi eller juridik. Alternativt aktuell arbetslivserfarenhet, minst ett år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet
* god datorvana
* god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift
* svenskt körkort, klass B för personbil. 

Meriterande om du har:

* aktuell erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv
* fördjupade kunskaper inom MS Office och särskilt Excel.

Personliga egenskaper

Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du har gott omdöme och hög integritet. Du är noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca sju månaders aspirantanställning som därefter övergår i tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Övrigt

Diarienummer: PER 2014-409.

Placeringsort: Stockholm.

Tillträdesdag: 19 januari 2015.

Resor i tjänsten förekomma.

Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Marie Henricsson, tel. 08-405 00 74, Christel Gustafsson, tel. 08-405 00 58 eller Ann-Charlotte Henricsson, tel. 08-456 55 39.  För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S i Tullverket, Ingrid Bådholm, tel. 08-456 52 29.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 14:e september 2014. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 26 augusti 2014

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024