Tullverket söker tillståndshandläggare, uppbörd öst

Tullverket söker tillståndshandläggare, uppbörd öst

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Uppbördsavdelning något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.

Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela Tullverkets uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu en handläggare inom ursprungsområdet till uppbördsavdelningen i område öst, placeringsort Stockholm. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter       

Arbetet som handläggare innebär att granska och utreda tillståndsansökningar inom området ursprung samt förmedla beslutet till den sökande. Förutom tillståndsgivning innebär arbetet även övervakning av redan utfärdade tillstånd. I arbetat ingår också ursprungskontroller med stöd i frihandelsavtal. Ofta innebär detta en löpande dialog med företaget, och i vissa fall även företagsbesök. Du gör sedan en bedömning av underlaget utifrån gällande lagstiftning och föredrar ärendet för din chef innan beslut fattas i ärendet.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också i grupp.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Vi söker dig som har:    


• Avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande, samt relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet. 

och/eller 


• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv. 

Du skall dessutom ha: 


• God förmåga att utforma och författa utredande beslut eller andra handlingar
• God vana av att arbeta med lagstiftning.
• Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Möjlighet att resa i tjänsten då arbetet kan medföra företagsbesök. 

Det är meriterande om du har: 


• Minst ett års aktuell erfarenhet från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Minst ett års aktuell erfarenhet av arbete med tillståndsgivning och/eller kontroll av att villkor i tillstånd efterlevs.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering.
• Erfarenhet med kundbemötande och service.

Personliga egenskaper 

Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du är analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande. 

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt 

Referensnummer: PER 2021-1228. 

Placeringsort: Stockholm. 

När anställningen börjar kommer du att få introduktion av handläggare på din arbetsplats i de olika förekommande arbetsuppgifterna som finns på avdelningen. Introduktionen omfattas av teori varvad med praktik och kommer att genomföras framförallt på din anställningsort. 

Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. 

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll. 

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. 

För mer information och ansökan 

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Jeanette Sundgren, tel. 08-456 55 53. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. 

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08 456 50 86 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68. 

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 13:e januari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

 

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 300 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2021
  • Ansök senast: 13 januari 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024