Tullverket söker underrättelsehandläggare

Tullverket söker underrättelsehandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Underrättelseavdelning något för dig.

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.

Underrättelseavdelningen hanterar underrättelse- och riskanalys och ska ha förmåga att arbeta med underrättelseverksamhet inom alla delar av Tullverkets uppdrag, alltså såväl restriktioner som uppbörd. Underrättelsearbetet syftar till att förebygga, upptäcka och förhindra brottslig verksamhet.

Avdelningen delas in i fyra enheter med geografiskt ansvar: Syd, Väst, Öst och Nord. Avdelningen består också av Tullverkets selekteringscenter (TSC) samt enheten för strategisk analys och nationell desk.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I tjänsten som underrättelsehandläggare arbetar du med inhämtning, bearbetning, analys och delgivning av underrättelseprodukter. I det dagliga arbetet har du ett väldigt nära samarbete i dina ärenden med underrättelseledarna och inhämtningsresurser. Du presenterar operativa underlag, ärenden och underrättelseprodukter för relevanta mottagare såväl skriftligen och muntligen som genom visualisering av informationen i t.ex. länkscheman, kartor och diagram.

I det dagliga arbetet är internt samarbete på avdelningen såväl som samarbete med andra operativa delar i Tullverket en naturlig del och att stötta varandra i det löpande underrättelsearbetet är en självklarhet. Underrättelsearbetet är nationellt vilket kan innebära samarbete och ibland närvaro på övriga huvudorter.

Nationell och internationell samverkan med andra myndigheter och framförallt brottsbekämpande myndigheter är också ett naturligt inslag i den dagliga verksamheten. Det förekommer även en del resor både nationellt och internationellt. Underrättelseverksamheten är dynamisk och ibland oförutsägbar, vilket innebär att det ibland behövs göras tuffa och snabba prioriteringar som ställer höga krav på god omställningsförmåga och flexibilitet i sina ärenden och arbetsuppgifter. Verksamheten är i ständig utveckling och förbättringsarbete är en del i vardagen.

Vi söker dig som har:

• Akademisk utbildning inom t ex kriminologi, beteendevetenskap, statsvetenskap eller annan relevant utbildning för tjänsten vilken arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• God erfarenhet av arbete som handläggare eller analytiker/utredare vid statlig myndighet eller annan erfarenhet vilken arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Goda kunskaper i såväl svenska som engelska och förmåga att uttrycka sig tydligt i tal och skrift.
• Goda kunskaper i Officepaketet.
• Svenskt körkort, klass B för personbil, ej automatväxel samt god körvana.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

• Underrättelseutbildning vid statlig myndighet.
• Erfarenhet av nationell operativ samverkan med främst brottsbekämpande myndigheter.
• Erfarenhet av utrednings och/eller analysarbete vid statlig myndighet.
• Erfarenhet av att bearbeta stora informationsmängder.
• Talar och skriver ytterligare ett språk förutom engelska.
• Goda kunskaper i iBase, Analyst´s Notebook och andra informationssystem.

Personliga egenskaper

• Konstruktivt teamarbete – Ser till helheten, bidrar till en god stämning i gruppen, samarbetar effektivt med andra genom att dela med sig av kunskaper, erfarenheter och arbetsmetoder samt stödjer andra i strävan att de ska nå framgång i arbete.
• Initiativ och ansvar – Agerar på eget initiativ och utifrån ett helhetsperspektiv, får saker att hända och tar ansvar för resultatet.
• Samverkan – Är utåtriktad och har lätt för att skapa användbara kontakter och relationer som kan användas i det operativa arbetet för att nå framgång och resultat i ärenden.
• Analys och omdöme – Är lösningsorienterad, kan tänka utanför boxen samt har god förmåga att förstå och analysera information och kan snabbt göra förnuftiga och rationella bedömningar.
• Stabilitet – Främjar en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär genom att du är trygg i dig själv och de beslut du fattar, stödjer och uppmuntrar andra när det uppstår problem samt är tydlig i din kommunikation och pålitlig.
• Innovation – delta aktivt i förändringsarbete genom att bidrar med idéer och tankar på hur man kan utveckla och effektivisera verksamheten, våga ifrågasätta traditionella tillvägagångssätt och främja förändring och nytänkande i verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-60.

Placeringsort: Göteborg.

Tjänsten kan innebära såväl in- som utrikes resor.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll och enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll. Tullverkets är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Anneli Rogbring, tel. 031–63 37 51. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 12:e februari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 januari 2022
  • Ansök senast: 12 februari 2022

Liknande jobb


19 december 2024

COSC Customs Specialist

COSC Customs Specialist

9 december 2024

4 december 2024