Tullverket söker underrättelsehandläggare uppbörd och restriktion (TDL)

Tullverket söker underrättelsehandläggare uppbörd och restriktion (TDL)

Arbetsbeskrivning

Tullverkets underrättelseenhet i Syd söker nu en underrättelsehandläggare med inriktningen uppbörd och restriktioner.

• Är du redo för en viktig uppgift? Hos oss får du utvecklas och får erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till ett bättre samhälle.
• Vill du vara med och göra skillnad genom att säkerställa korrekt uppbörd och stoppa inflödet av varor som hotar hälsa, miljö och säkerhet?
• Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle?
• Vill du jobba i en flexibel verksamhet där nytänkande och utveckling premieras, med högt i tak och nära till besluten?

Tullverkets operativa verksamhet delas in i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal. Underrättelseavdelningen bedriver verksamhet med leveranser till alla delar av Tullverket, med inriktning mot uppbörd och restriktioner. Avdelningen delas in i fyra enheter med geografiskt ansvar: Syd, Väst, Öst och Nord och består också av Tullverkets selekteringscenter samt enheten för strategisk analys och nationell desk.

Verksamheten har som mål att skapa underlag för att fastställa korrekta tullavgifter, mervärdesskatt, andra skatter och avgifter och att säkerställa att bestämmelser om in- och utförselrestriktioner följs. Endast godkända varor skall passera vår gräns.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som underrättelsehandläggare med inriktningen uppbörd och restriktion arbetar du framförallt med operativ underrättelse och ansvarar för att data och information inhämtas, bearbetas, analyseras och delges. Dina underrättelseprodukter används för att inrikta verksamheten och presenteras på ett pedagogiskt sätt, såväl skriftligen som muntligen. Mottagare av dina produkter är framförallt Tullverkets kontrollerande verksamheter; Uppbörds- och Kontrollavdelningarna.

I ditt arbete hanterar du stora mängder data och information. Power BI är ett av verktygen du använder i detta arbete. Du arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor och förväntas jobba nära mottagarna, vilket innebär att du får kännedom om nyttan av de underrättelser du levererar. Vidare finns det i den operativa underrättelseverksamheten behov av en välfungerande dialog och nära samarbete med andra funktioner inom Tullverket, samt även externt med både svenska och utländska myndigheter.

Frekventa arbetsmoment är att delge underrättelseinformation, riskprofilera och visualisera information i t.ex. diagram och länkscheman.

Exempel på arbetsuppgifter:

• Hantera och driva operativa underrättelseärenden till färdig underrättelseprodukt.
• Registrera, inhämta, bearbeta, analysera och delge underrättelser i Tullverkets systemstöd.
• Producera operativa underrättelseprodukter, t.ex. operativa underrättelserapporter och skapa riskprofiler.
• Sammanställa och kommunicera information i syfte att skapa underlag för prioritering av ärenden.
• Samverka med andra myndigheter och externa aktörer.
• Vara delaktig i utvecklingsarbete av verksamheten och arbetsmetoder.

Verksamheten är mångfasetterad vilket ställer höga krav på flexibilitet. Du skall vara beredd på att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade arbetsuppgifter. Myndigheten är också i ständig utveckling och förändring, vilket påverkar vardagen.

Som medarbetare i Tullverket är det viktigt att du är professionell och arbetar enligt vår värdegrund; helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.

Vi söker dig som har:

• Akademisk examen om minst 120 poäng eller 180 poäng enligt Bolognamodellen inom ekonomi, samhällsvetenskap, statistik, juridik eller motsvarande.
• Minst ett års för tjänsten relevant arbetslivserfarenhet från t.ex. tullrevision, tullklarering eller annan tullverksamhet.
• Tullkunskap; tullprocedur, tullvärde, klassificering, ursprung, underrättelse.
• Generell IT kompetens avseende databashantering, informationssystem och analysverktyg
• Erfarenhet av att arbeta med Power BI.
• God förståelse och förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift.
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel.
• Körkort, klass B.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

• Utbildning i eller erfarenhet av arbete med databashantering, analysverktyg och informationssystem.
• Erfarenhet av programmering.
• Erfarenhet av att arbeta i Ibase.
• Erfarenhet av och kunskap om analys- eller underrättelsearbete.
• Erfarenhet av att analysarbete och hypotesprövning.
• Erfarenhet av uppdragsledning/projektledning eller motsvarande erfarenheter.
• Kunskap om registerlagstiftning som reglerar personuppgiftshantering.

Personliga egenskaper

Vi ser att du har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt. Du genomför och levererar resultat utifrån överenskommelse och tar ansvar. Du förstår snabbt problem och uppgifter, löser dem på ett kreativt och relevant sätt och kommer med förslag och uppfinningsrika lösningar. Du har förmågan att få saker att hända.

Som person ser vi att du uppskattar och bidrar till en god stämning i gruppen; är hänsynsfull, samarbetsvillig, kommunikativ, tolerant, öppen och lyhörd. Vi även att du är uthållig, stresstålig och kan arbeta och leverera under tidspress.

Du följer organisationens regler och procedurer, verkställer planer med engagemang och beslutsamhet, uppnår resultat med hög kvalitet arbetar självständigt såväl som tillsammans med andra. Du är initiativrik, ansvarstagande och litar på din egen förmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-527.

Placeringsort: Malmö.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Helena Levin, 040- 661 30 76. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Eva Gundel, 040-661 31 72 och för Saco-S, Cathrine Hobler, 040-661 33 64.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 19 juni. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 juni 2022
  • Ansök senast: 19 juni 2022

Liknande jobb


19 december 2024

COSC Customs Specialist

COSC Customs Specialist

9 december 2024

4 december 2024