Tullverkets söker ekonom med inriktning EU-redovisning, vikariat

Tullverkets söker ekonom med inriktning EU-redovisning, vikariat

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
 
Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
 
Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.
 
Vi söker nu en ekonom för ett vikariat på 12 månader inom redovisning till uppbördsavdelningen i område nord som kommer arbeta med vår eu-redovisning och betalningshantering av vår operativa uppbördsreskontra.
 
Uppbördsenhet Nord utgör den del inom Uppbördsavdelningen som arbetar med betalningshantering såsom exempelvis arbete med krediteringar, avskrivningar, hantering av tullräkningar, arbete med krav, indrivning, kreditbedömningar och EU-redovisning samt andra administrativa uppgifter kopplade till uppbördsbevakning. Totalt, inom Uppbördsenhet i Nord arbetar 18 medarbetare, fördelade på 2 grupper.
 
Huvudsakliga arbetsuppgifter
 
Som handläggare inom Uppbördsavdelningen fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter kommer vara kopplade till redovisning av EU:s traditionella egna medel, dvs tullintäkter men du kommer även vara en del av den löpande betalningshanteringen inklusive arbete med avstämningar.   
 
Du kommer att:

• Vara delaktig i framtagandet av prognoser och uppföljning avseende hur mycket tullintäkter som kommer att överföras till EU.
• Vara delaktig i rapporteringen av bedrägerier och oriktigheter till EU:s bedrägeribekämpningsbyrå (OLAF) via rapporteringssystemför bedrägeribekämpning, OWNRES.
• Samverka internt i frågor om redovisningen av uppbörden och i ärenden som avser redovisning, betalning och kontroller av uppbörd av EU:s traditionella egna medel.
• Ha ett nationellt ansvar av redovisning av lokala in-och utbetalningar.
• Vara delaktig i testandet av ett nytt it-system som hanterar den månatliga redovisningen.

Arbetet innefattar ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt.

Vi söker dig som har:   

• Kandidatexamen inom ekonomi.

Eller/och

• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad Yrkesutbildning eller Yrkeshögskoleutbildning.

Du skall dessutom ha:

• Relevant erfarenhet minst 3 år från motsvarande arbete inom ekonomi eller utredande verksamhet inom uppbördsområdet exempelvis inom redovisning.
• Relevant erfarenhet av arbete med redovisning eller utredning från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
• Goda IT kunskaper i Officepaketet och Excel.
• God förmåga att uttrycka sig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

• Fördjupad utbildning med inriktning mot redovisning.
• Erfarenhet av arbete med redovisning.
• Erfarenhet av arbete med kreditbedömningar.
• Goda kunskaper om svensk statlig förvaltning, budgetprocess och redovisning.
• Erfarenhet från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Kunskaper om EU:s institutioner, arbetssätt och budget.

Personliga egenskaper
 
Arbetet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver också att du kan prioritera det väsentliga, kritiskt granska, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. 
 
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.
 
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
 
Övrigt
 
Referensnummer: PER 2023-74.
 
Placeringsort: Sundsvall.
 
Det kan förekomma resor och övernattningar i tjänsten.
 
Vi söker en medarbetareför en tidsbegränsad anställning i ca 12 månader, med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträdesdag enligt överenskommelse.
 
Individuell lönesättning tillämpas.
 
Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
 
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
 
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Bakgrundskoll samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas.
 
För mer information och ansökan
 
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Sofie Stenborg, tel. 060-67 25 24. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. 
 
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Erland Solander, tel. 060-67 25 02 och för Saco-S, tel. Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.
 
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 6 februari 2023. Intervjer kommer ske löpande. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 januari 2023
  • Ansök senast: 6 februari 2023

Liknande jobb


4 november 2024

4 november 2024

Fakultetshandläggare

4 november 2024

Fakultetshandläggare

4 november 2024