OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tullverket är en av Sveriges uppbördsmyndigheter och har till uppgift att ta in tull, skatter och andra avgifter. Tullverket är även en del i samhällets gränsskydd med uppgift att försvåra möjligheten att föra in varor och substanser som kan utgöra en fara för medborgarnas säkerhet, miljö och hälsa. Tullverkets kärnverksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontrollavdelningen, uppbördsavdelningen, underrättelseavdelningen och tullkriminalavdelningen.
Rättsavdelningen leds av en rättschef och har 54 anställda och innefattar enheten för tullrätt (RTR), enheten för fysisk kontroll och straffrätt (RKS), enheten för allmän förvaltningsrätt (RAF) samt enheten för informations- och arkivförvaltning (RIA), som leds av enhetschefer.
Tullverket söker nu en It-arkivarie till enheten för informations- och arkivförvaltning (RIA). Enheten ansvarar för diarieföring och arkivfrågor, till exempel frågor om långsiktigt digitalt bevarande av allmänna handlingar. Vid enheten finns Tullverkets verksdiarium, centralarkiv och eArkiv.
Vi står nu inför stora utmaningar med att
• bygga upp ytterligare kompetens för införande och förvaltning och hantering av Tullverkets eArkiv
• bedverka med arkivariekompetens i it-utvecklingsprojek.
• utreda gallring och bevarande av digital information och ta fram underlag till beslut, t.ex. framställningar till Riksarkivet
• ta fram riktlinjer och vägleda myndigheten i frågor om bevarande och gallring vid införande av digitala arbetssätt.
Enheten finns i Stockholm och består idag av 11 personer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• medverka i arbetet med utveckling och förvaltning av Tullverkets eArkiv
• utreda frågor om gallring och bevarande av digital information
• bidra med arkivariekompetens i it-utvecklingsprojekt
• ta fram underlag till beslut
• ansvara för information och rådgivning i frågor om bevarande och gallring av digital information.
Nu söker vi dig som har:
• högskoleutbildning med arkivvetenskap (30 hp, 20 p) och relevanta kurser inom data- och systemvetenskap eller liknande, t.ex. systemvetenskap för arkivarier (motsvarande) och informationsmodellering
• stort intresse för frågor om långsiktigt digitalt bevarande, eArkiv och it-relaterade arkivfrågor
• erfarenhet av projektarbete och samarbete med verksamhetsutvecklare, it-personal och jurister
• god kunskap om arkivlagen och grundläggande föreskrifter som reglerar arkivbildningen inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av arbete med frågor om långsiktigt digitalt bevarande, eArkiv och it-relaterade arkivfrågor
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift och goda kunskaper i engelska.
• svenskt medborgarskap.
Meriterande är om du har:
• erfarenhet av att medverka med arkivariekompetenens som kravställare i it-utvecklingsprojekt eller it-förvaltning
• erfarenhet av informationsmodellering
• erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• kunskap om GDPR och personuppgiftsbehandling och andra relevanta registerlagar
• god kunskap i engelska (läsa och tala)
• erfarenhet av att informera och utbilda.
Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har mycket god analytisk förmåga och har erfarenhet av att arbeta med it-relaterade arkivfrågor, t.ex. frågor om långsiktigt digitalt bevarande, gallringsutredningar, införande av eArkiv och kravställning i it-utvecklingsprojekt.
Du har god samarbetsförmåga och servicekänsla och har erfarenhet av att samarbeta med verksamhetsutvecklare, it-kompetens och jurister i ditt arbete. Att greppa det väsentliga i en text, t.ex. en juridisk analys, är inget problem för dig.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du talar och läser engelska. Du är ansvarstagande, noggrann och målinriktad och van att arbeta självständigt liksom att samarbeta i grupp. Du är pedagogiskt lagd och tycker om att informera och vägleda medarbetare och handläggare.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Referensnummer: PER 2022-70.
Resor inom Sverige förekommer i tjänsten.
Placeringsort: Stockholm. Annan placeringsort kan komma att vara aktuell beroende på sökandens förutsättningar och möjligheter.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med början snarast. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning.
Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi gör en bakgrundskontroll. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att säkerhetskontroll kommer att utföras på den som erbjuds tjänsten.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Carina Blomqvist, tel. 08-405 04 27 eller Sven Jonsson, tel. 08-405 04 12. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 14:e februari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.