OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tullverket söker nu operativa handläggare till Kontrollavdelningen Syd med placering i Malmö.
Är du lämplig för i huvudsak administrativt arbete men även för fysiskt kontrollarbete? Kan du med objektivitet hantera och ta olika myndighetsbeslut? Är du ansvarsfull, flexibel och värderar arbetsuppgifter där du har möjlighet att bidra till en rättvisare handel och att skapa ett tryggare och säkrare samhälle?
Kontrollavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar som nu behöver fler medarbetare för att klara av vårt samhällsuppdrag. Uppdraget går ut på att säkerställa att endast godkända varor passerar Sveriges gräns. Vi genomför kontroller vid in- och utförsel och letar efter varor som strider mot restriktioner samt även för att säkerställa att rätt tullavgifter och skatter tas ut. Kontrollavdelningens uppdrag är också att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och säkra konkurrensneutralitet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare vid Kontrollenhet syds klareringsexpedition fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Du ingår i en grupp som klarerar och genomför kontroller av varor i godsflödet till och från Sverige. Arbetet innebär expeditionsarbete och administrativt arbete, där bland annat kontroll av tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna genomförs. Det kan exempelvis vara kontroller mot uppbörden och restriktioner som finns av handelspolitiska skäl, hänsyn till miljö, hälsa eller säkerhet eller för att förhindra spridning av djur- och växtsjukdomar. Exempel på sådana varor är läkemedel, vapen, djur och miljöavfall. Även fysiska kontroller i form av varuundersökningar och kontroller i post- och kurirflödet förekommer.
Som handläggare arbetar du både självständigt och i grupp. Arbetet utförs i ett flertal olika elektroniska system. Arbetet innefattar kontakt med människor från olika länder samt även telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Nya frågeställningar och situationer kräver att du som handläggare är flexibel och lösningsorienterad. Arbetet utförs på kontorsarbetstid, måndag till fredag.
Vi söker dig som har:
• Godkänd gymnasieutbildning.
• Minst tre års arbetslivserfarenhet tull/logistik/spedition eller internationell handel eller liknande arbete som arbetsgivaren finner relevant.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
• Goda kunskaper i Officepaketet och i övrigt goda IT kunskaper.
• Svenskt körkort, klass B för personbil, ej automatväxel samt god körvana.
Det är meriterande om du har:
• Avslutad kvalificerad yrkesutbildning/yrkeshögskoleutbildning inom spedition och logistik eller annan utbildning som arbetsgivaren anser relevant för tjänsten.
• Arbetslivserfarenhet från administrativt eller utredande arbete inom en annan myndighet.
• Ett tredje språk, utöver svenska och engelska.
Personliga egenskaper
Du behöver vara stresstålig, flexibel och ha lätt för att ställa om när förutsättningar förändras. Som person behöver du även ha lätt för att samarbeta både internt och externt. Vi vill att du är lyhörd, har lätt för att kommunicera och är prestigelös.
Arbetet kräver att du kan fatta egna beslut inom givna ramar och driva arbete både självständigt och i grupp. Du bör ha god förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker. Att du bidrar med idéer och tankar för att utveckla och förbättra verksamheten ser vi som en självklarhet.
Vi lägger stor vikt vid att du kan behandla människor med respekt och förståelse, att du har ett gott omdöme samt är en god representant för Tullverket såväl internt som externt. Arbetet kräver att du följer lagar och riktlinjer och att du har en hög säkerhetsmedvetenhet. Som tulltjänsteman ska du kunna arbeta i enlighet med den statliga värdegrunden och Tullverkets värdeord.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Referensnummer: PER 2022-101.
Under ditt första tre månader som anställd kommer du att genomgå en utbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det kan förekomma närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket i så fall medför vissa resor och övernattningar.
Anställningen inleds med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: Tidigast den 9:e maj 2022. Även anställningsdatum i augusti eller senare kan bli aktuellt.
Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv, ett hållbart arbetsliv.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll och enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll. Tullverkets är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Sylwia Schmidt tel. 040-661 34 92. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Walinder, tel. 040-661 32 28 och för Saco-S, Cathrine Hobler, tel. 040-661 33 64.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 18:e februari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.