OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Besöksnäringens-, kulturens- och näringslivets utveckling är prioriterade frågor i Norberg.
Norberg har en rik kulturhistoria som vi är stolta över. Besöksnäringen är omfattande och näringslivet präglas av småföretagsamhet. Arbetet kommer att ge dig en stor möjlighet att påverka samt skapa förutsättningar för ett konkurrenskraftigt och framgångsrikt Norberg. Vi söker dig som har ett brinnande intresse för turism- och besöksnäringsfrågor och som har förmågan att skapa förtroende- och tillitsfulla relationer med företag, föreningar och andra aktörer med koppling till besöksnäringen i Norbergs kommun.
Beskrivning
Demokrati- och samhällsutvecklingsutskottet är en dynamisk sektor inom Norberg kommuns förvaltning som innehåller alltifrån näringsliv och besöksnäring till kulturmiljöer, föreningskontakter, fritidsgård och bibliotek. Vår verksamhet söker en turismsamordnare på projektanställning i 6 månader med början under mars månad, eventuellt med möjlighet till förlängning.
Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu dig som tillsammans med olika aktörer vill fortsätta arbetet med att göra verkstad av strategin. Vi har ingen fysisk turistbyrå utan turistinformationen sker via våra digitala kanaler. Vårt arbete genomsyras av att vi ska vara välkomnande, modiga, nära och pålitliga.
I ditt arbete som turismsamordnare kommer du att aktivt söka upp och ha kontinuerlig kontakt med företag, föreningar och aktörer inom besöksnäringen både lokalt, regionalt och nationellt. Dels för att inhämta information som sedan ska kommuniceras på ett attraktivt sätt, dels vara ett stöd i olika aktörers utvecklingstankar och behov. Du kommer att vara sammankallande och samordnande av olika både tematiska och geografiska möten inom turismbranschen samt vara ett stöd i att hitta extern projektfinansiering men även att samordna olika kompetens- och affärsutvecklingsinsatser. Du kommer att vara delaktig i flera olika turismprojekt och ingå i olika nätverk och arbetsgrupper inom besöksnäringsfrågor och friluftsliv.
Du kommer att arbeta med fortsatt uppbyggnad av kommunens digitala turistinformation så som den turistiska delen av kommunens hemsida (uppleva och göra) och vår app Visit Norberg. Du kommer även att samordna olika marknadsföringsinsatser både för att få turister att upptäcka oss men även för att få fler att ”hemestra”. Du ger viss service och information till våra besökare via mail, telefon samt via sociala medier.
Du arbetar även med att internt förankra, skapa engagemang och delaktighet kring besöksnäringen inom Norbergs kommuns olika förvaltning. Arbetsuppgifterna kan även bestå av frågor inom näringsliv, friluftsliv, kultur och fritid.
Kvalifikationer
Du har relevant akademisk utbildning inom turism/destinationsutveckling, platsutveckling eller kommunikation alternativt annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
Du har ett utpräglat sinne för service och bemötande. Du ser möjligheter i stället för hinder och kan genom ditt engagemang och goda kontaktnät stötta och coacha våra företag och föreningar inom besöksnäringen.
Du tar egna initiativ, är målinriktad och når resultat. Du kan arbeta både självständigt och i team. För att trivas i rollen är du flexibel, kan byta mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och har förmågan att arbeta med flera frågor och uppdrag parallellt.
Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift i såväl svenska som engelska.
Du vet hur en politiskt styrd organisation fungerar och är väl förtrogen med digitala IT-verktyg för att kunna producera material och kommunicera på ett modernt sätt.
Som person är du ansvarstagande, kan arbeta både självständigt och i team. Du har ett stort eget driv.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Körkort för bil är ett krav.