OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
- Ett jobb med plats för engagemang
Nu söker vi dig som har ett brinnande intresse för turism- och besöksnäringsfrågor och som har förmågan att skapa förtroende- och tillitsfulla relationer med företag, föreningar och andra aktörer med koppling till besöksnäringen i Krokoms kommun.
En dag som turismsamordnare
Tjänsten som turismsamordnare är på avdelningen för näringsliv & turism.
Vi är en liten avdelning med bred verksamhet. Vi arbetar med företag och näringslivsfrågor, landsbygdsutveckling, stöd och turism.
Vi har bland annat en viktig funktion som lots för näringslivet in i kommunadministrationen.
Vårt arbete genomsyras av kommunens värdegrund: Välkomnande, modig, nära och pålitlig.
Att arbeta som turismsamordnare
Strategiskt och internt arbete
Turistnäringen i Krokoms kommun har sedan tidigare tillsammans med kommunen arbetat fram en turiststrategi som pekar ut våra prioriteringar. Vi söker nu dig som tillsammans med olika aktörer vill fortsätta arbetet med att göra verkstad av turiststrategin. Detta är en högt prioriterad arbetsuppgift.
Du arbetar även med att internt förankra, skapa engagemang och delaktighet kring besöksnäringen inom Krokoms kommuns olika förvaltningar och avdelningar.
Arbete mot företag och andra aktörer
I ditt arbete som turismsamordnare kommer du också att aktivt söka upp och ha kontinuerlig kontakt med företag, föreningar och aktörer inom besöksnäringen, både lokalt, regionalt och nationellt.
Du kommer att ordna och hålla i möten inom turistbranschen. Du kommer att stötta turismaktörer att hitta extern projektfinansiering, och även samordna olika kompetens- och affärsutvecklingsinsatser.
Du kommer att vara delaktig i flera olika turismprojekt där kommunen både är projektägare och projektdeltagare, samt ingå i olika nätverk och arbetsgrupper inom besöksnäringsfrågor och friluftsliv.
Marknadsföring och information
Du kommer att arbeta med kommunens digitala turistinformation så som den turistiska delen av kommunens hemsida (se och göra) och instagramkontot Krokomturism.
Du kommer även att samordna olika marknadsföringsinsatser både för att få turister att upptäcka oss men även för att få fler att ”hemestra”.
Kommunens infopoints kommer att ligga inom ditt ansvarsområde, så att du både kommer att stötta de befintliga och arbeta för att utveckla fler.
Du kommer att ge viss service och information till våra besökare via e-post, telefon och sociala medier.
Din kompetens och dina egenskaper
Du har relevant akademisk utbildning inom turism/destinationsutveckling, platsutveckling, alternativt annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
Du är inställd på att alltid ge god service och ett bra bemötande.
Du ser möjligheter snarare än hinder och kan genom ditt engagemang och goda kontaktnät stötta och coacha våra företag och föreningar inom besöksnäringen.
Du tar egna initiativ, är målinriktad och når resultat – du är helt enkelt bra på att få saker gjorda. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
För att trivas i rollen behöver du vara flexibel, kunna byta mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och ha förmågan att arbeta med flera frågor och uppdrag parallellt.
Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift i såväl svenska som engelska.
Du vet hur en politiskt styrd organisation fungerar och är väl förtrogen med digitala verktyg för att kunna producera material och kommunicera på ett modernt sätt.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Körkort för bil är ett krav.