OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är cirka 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Beskrivning
Stockholms Stadshus är en av de mest kända byggnaderna i Stockholm.
Ett stort antal besökare kommer till Stadshuset, för att få veta mer om vår fina arkitektur och våra evenemang, där Nobelfesten är det mest berömda. De flesta av besökarna kommer på sommaren och i år fyller Stadshuset 100 år, så nu söker vi turistvärdar som kan hjälpa oss att ge fantastisk service till våra många besökare i Stadshuset och Stadshustornet!
Arbetsuppgifter
Alla besökare i Stadshuset måste gå med en guide, som har ansvar för sin grupp, men med upp till 50 personer i en grupp är det svårt att ha kontroll på alla. Så som turistvärd bemannar du olika rum och hjälper besökare tillbaka till sin grupp om det behövs och du hjälper besökare att åka hiss. Du ser till att besökarna följer de regler som finns och ser till att guiderna lämnar plats för nästa grupp, om det är många som vill stanna på samma ställe. Du bemannar visningsentrén och hjälper till vid biljettkontrollen. Stadshustornet är en stor del av jobbet. Där kontrollerar du biljetter vid inpassering, informerar om besökstider och om hur besöket går till, och framför allt går du med gruppen upp till utsiktsplatsen, där du svarar på frågor och ser till att besöket är tryggt och säkert. Schemat är blandat, så vissa dagar jobbar man inne i huset, andra dagar i tornet.
Andra arbetsuppgifter tillkommer.
Kvalifikationer
Du ska tala vårdad och flytande svenska och engelska. Det är bra om du kan ge service och enklare information på något annat språk också. De språk som är vanligast bland våra besökare är tyska, franska, italienska, spanska, kinesiska, japanska, koreanska, ryska och hebreiska.
För oss är din personlighet väldigt viktig! Under hela arbetsdagen är du omgiven av människor, både dina kollegor och alla besökare. De flesta besökare kommer hit för första gången och kommer att ställa samma frågor och behöva hjälp med samma sak. Många besökare vet inte vilka regler som gäller hos oss, och du ska kunna informera dem om regler på ett vänligt men tydligt sätt. Så tålamod, vänlighet och stresstålighet är viktiga egenskaper hos dig. Du ska verkligen tycka om att jobba med service och du trivs med att arbeta med internationella besökare. Det är ibland en utmaning att ge service även när man inte förstår varandras språk, men du är kreativ och hittar ändå ett sätt att förklara och kommunicera.
Dina arbetsledare finns tillgängliga i situationer där du behöver hjälp, men kan inte vara överallt, så därför är det viktigt att du är självgående, aktiv och har en stark pliktkänsla och arbetsvilja. Du är uppmärksam och skaffar dig snabbt en överblick. Det är mycket att lära sig, så du bör vara lättlärd. Du kommer att ingå i en stor grupp av kollegor, där ni är beroende av varandra och kan lita på varandra, så som kollega har du ha mycket lätt för att samarbeta och är bra på att kommunicera. Du kan ta konstruktiv kritik från dina arbetsledare och du får gärna komma med egna förbättringsförslag.
Jobbet ställer stora krav, och därför ger vi en bra utbildning i början, för att förbereda dig, så att du känner dig trygg när du börjar jobba. Vi jobbar tillsammans för att få en miljö där vi respekterar varandra och tar hand om varandra.
Arbetsdagarna växlar mellan att vara mycket stressiga och mycket lugna; du måste kunna vara lugn när det händer som mest och initiativrik när det är som lugnast. Arbetet är ganska fysiskt krävande; man går och står stora delar av arbetsdagen och de dagar man arbetar i tornet, går man upp och ner för de över 300 trappstegen flera gånger om dagen.
Villkor
Du ska ha fyllt 20 år senast 31 mars i år.
Detta är ett sommararbete och gäller i första hand under juni-augusti och du bör under den tiden kunna arbeta 6-9 veckor och under dessa veckor brukar man jobba ca 85-100 %. Alla anställda får ett schema för hela sin arbetsperiod. Arbetstiden på sommaren är schemalagd och du har två lediga dagar i sträck. Dessa lediga dagar är oftast inte lördagar och söndagar. Schemat gäller även helgdagar, som till exempel Nationaldagen och midsommar. Om du blir anställd får du ett erbjudande om att arbeta under en viss period, som utgår från verksamhetens behov. Vi tar självklart hänsyn till dina önskemål, men du kan inte själv bestämma fullt ut när du vill bli schemalagd. Eftersom tornet öppnar 1 maj, finns det möjlighet att jobba en del redan under maj. Tornet är sedan öppet till 30 september, så det finns även då en möjlighet att jobba. Vi hoppas att du har möjlighet att jobba en del under maj (och senare september), däremot kan vi inte erbjuda lika mycket jobb då som under sommaren.
Intervjuerna sker under februari och utbildningen sker främst under mars-april. Vi kommer att börja intervjua redan under ansökningstiden. För att kunna söka denna tjänst måste du finnas tillgänglig under denna period. Om du bor eller studerar på annan ort eller i ett annat land, måste du vara beredd att vid ett flertal tillfällen komma till Stadshuset. Vi står inte för resekostnader till dessa tillfällen. Vi gör inte intervjuer via telefon. I undantagsfall kan vi göra en inledande intervju via Skype, men vill träffas ansikte mot ansikte.
Om du har frågor, använd helst e-post, eftersom du då snabbare får svar. Tänk på att kontrollera din skräppost ibland, eftersom vi mailar många samtidigt och det finns en viss risk att våra utskick fastnar där.
Utbildningen är betald och omfattar ca en vecka, men sker vid olika tillfällen. Alla utbildningstillfällen har obligatorisk närvaro. Under utbildningen går du med på visningar, får en kurs om brand/säkerhet/första hjälpen, samt får utbildningsdagar på plats i verksamheten.
Observera att du söker tjänsten genom att logga in och söka tjänsten på den här plattformen.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.