Två 1:e socialsekreterare - Försörjningsstöd

Två 1:e socialsekreterare - Försörjningsstöd

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Arbetsuppgifter
Vårt huvudsakliga uppdrag på försörjningsstöd är att hjälpa den enskilde till egen försörjning och under tiden pröva rätten till ekonomiskt bistånd.

Myndighetsutövningen är en stor del av arbetet.

Vi söker två 1:e socialsekreterare till oss på Försörjningsstöd. Det finns två försörjningsstödsenheter med ett tätt samarbete. En av våra nuvarande 1:e socialsekreterare saknar det direkta klientarbetet och kommer återgå till arbete som socialsekreterare på sin enhet.

Den andra 1:en vi söker är till vår mottagningsgrupp där vi förstärker den dagliga arbetsledningen. Till vår mottagningsgrupp tänker vi knyta bl.a. vår bostadssamordnare samt våra handläggare som handlägger förmedlingsmedel, dödsbon mm. Att vi förstärker med en 1:e socialsekreterare beror på en organisationsanpassning på vår avdelning.

Varje enhet har en enhetschef som har budget, personal och arbetsmiljöansvar.

1:e socialsekreterare ansvarar för den dagliga arbetsledningen till de medarbetare de har i sin arbetsgrupp. Rollen innebär att ge stöd och vägledning i handläggningen. Tjänsten som  1:e innebär också ett ansvar för att arbetet utförs med god kvalité i enlighet med rutiner, riktlinjer och gällande lagstiftning. Som 1:e är du behjälplig vid yttrande till domstol samt har en högre delegation än socialsekreteraren. I rollen som 1:e socialsekreterare ingår även samverkan med våra samverkanspartner. 1:e socialsekreterare ingår i enheternas ledningsgrupp och i det arbetet så bidrar 1:en till förbättringar av våra arbetsprocesser.

 

Beskrivning
Försörjningsstöd består idag av två enheter, Vuxenenheten och Vuxen - Integrationsenheten. Vi är sedan ett och ett halvt år tillbaka sammanslagna med kommunens Arbetsmarknadsavdelningen. Organisatoriskt lyder vi under Kommunledningskontoret. Tanken med sammanslagningen var och är att vi tillsammans ska få ut fler personer i rätt försörjning. Detta genom ett tätt samarbete mellan socialsekreterare och arbetsmarknadskonsulenter. Vi har förmånen att även vara samlokaliserade.

Vi har startat ett tvåårigt ESF-projekt där vi arbetar fram en ny arbetsmodell för att stötta den enskilde till stegförflyttningar med större fokus på ett utökat samarbete med det privata näringslivet. Projektet kommer att pågå ända fram till och med november 2022.

Vi har även ett Jobbcentrum. Ett forum där vi samverkar med fler samarbetspartner såsom Arbetsförmedlingen, Vuxenutbildningen med flera. Inom kort planeras det även att starta upp ett lärlingscentrum där vi kommer att ha samverkan med ovan parter samt gymnasiet.

Vi har kommit en bra bit på väg med att våra klienter kan söka försörjningsstöd digitalt. Vissa administrativa moment har vi för avsikt att automatisera framöver för att i större utsträckning kunna arbeta mer direkt med våra klienter. En relativt ny tjänst är inrättad på förvaltningen vilken inledningsvis är ämnad att driva det digitala utvecklingsarbetet framåt tillsammans med oss.

1:e Socialsekreterare ingår i Försörjningsstöds ledningsgrupp som har möte varje vecka. Varje 1:e har också avstämningar med respektive enhetschef varje vecka.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller som har likvärdig högskoleutbildning och som har erfarenhet av arbete med försörjningsstöd. Du ska ha god kännedom om lagar och förordningar inom området. Du ska även ha goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift och vara van att arbeta och dokumentera i IT-miljöer samt ha dokumentations- och utredningsvana. Du behöver vara flexibel, kreativ, ansvarsfull och uthållig samt ha god samarbets- och initiativförmåga, samt klara att prioritera i vardagsarbetet.

Vår arbetsplats
Vi är en härlig mix både vad gäller ålder och kön. Vi är en trygg och stabil arbetsplats med många erfarna kollegor. Hos oss värdesätter vi förutom det sociala arbetet en god kollegial anda med inslag av mycket skratt. Vi trivs gott i vårt gröna sköna hus i centrala Uddevalla.

Vi har flextid. Servicetiden är till 16.30 vardagar förutom fredag, då pågår den till 15.00. Vi har handledning, friskvårdstimma, friskvårdsbidrag samt förtroendetid om 3 timmar per månad vid längre anställning.

Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, tjänsterna kan därmed komma att tillsättas före sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan!

 

 

 

 

 

 

 

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


Socialsekreterare inom Barn och Unga

Socialsekreterare inom Barn och Unga

27 november 2024

Socialsekreterare till Vuxen och Beroende Myndighet

Socialsekreterare till Vuxen och Beroende Myndighet

27 november 2024

Senior socialsekreterare inriktning BoU

Senior socialsekreterare inriktning BoU

27 november 2024

1:e socialsekreterare Barn och Vuxen

1:e socialsekreterare Barn och Vuxen

27 november 2024