Två administrativa handläggare till länsstyrelsens rättsenhet

Arbetsbeskrivning

Du kommer att tillhöra rättsenheten som ingår i länsstyrelsens avdelning för verksamhetsstöd. Vid enheten finns ca 16 medarbetare, såväl jurister som förvaltningshandläggare. Enhetens uppdrag är mycket brett och varierande. Förutom att enhetens jurister ger rådgivning inom myndigheten, ansvarar enheten för bland annat ärendehandläggning och tillsyn inom en mängd olika områden. Ärendehandläggningen rör sig i många fall om relativt stora ärendevolymer med korta genomströmningstider.


ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter blir ärendehandläggning inom enhetens breda uppdrag. Handläggningen har ofta även inslag av administration som diarieföring och registrering. De områden som främst kan komma ifråga är stiftelseregistrering och tillsyn, godkännande av personal i bevakningsföretag, trafikföreskrifter, nordiska medborgarskap, delgivning och förordnanden av till exempel vigselförrättare. Även andra ärendekategorier kan komma att bli aktuella beroende på verksamhetens behov.

KVALIFIKATIONER
Vårt grundkrav är att du har gymnasieexamen. Det är en fördel om du har eftergymnasial utbildning, gärna med inriktning mot handläggning och administration. Du bör ha intresse för hantering av stora ärendevolymer med administrativa inslag och erfarenhet av detta, gärna från offentlig sektor. Du är en van systemanvändare och har en IT-mognad. Det är en fördel om du har erfarenhet av Platina eller något annat ärendehanteringssystem.

Som person är du serviceinriktad och flexibel. Du har en förmåga till struktur och kan arbeta självgående och ta egna initiativ inom ramen för ditt uppdrag, samtidigt som du stimuleras av samarbete med andra. Du bidrar med personlig mognad och positivt förhållningssätt till såväl bra resultat och god arbetsmiljö. Att löpande utveckla både ditt och enhetens arbetsprocesser ser du som en naturlig del i ditt uppdrag. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomidirektör Ingemar Strandmer
010-223 52 34
SACO Pontus Karlbom
010-223 52 82
ST Sofia Meyrold
010-223 52 96
Enhetschef Karin Sigvardsson
010-223 54 25
Funktionschef Elin Iseskog
010-223 54 31
HR-chef Ylva Jacobsson
010-2235245
Funktionschef Maria Taberman
010-223 53 76
Naturvårdshandläggare Nicklas Jansson
010-223 53 90
Enhetschef Madeleine Sjöberg Söderstedt
010-22 35 292
Receptionistansvarig Camilla Gyllström
010-223 52 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Östergötland
  • 2 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2020
  • Ansök senast: 29 mars 2020

Besöksadress

Östgötagatan 3 Linköping
None

Postadress

Östgötagatan 3
Linköping, 58186

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024