Två arbetslivskoordinatorer till näringslivsinriktat integrationsprojekt

Arbetsbeskrivning

Enheten för Arbete och kompetens, Intergration

Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.

I Västervik arbetar vi med ett hållbart arbetsliv och värnar om varje arbetstagares arbetsmiljö. Vi har Sveriges viktigaste jobb - som är inspirerande och meningsfulla där du kan göra skillnad. Viktigt för oss är att alla arbetstagare trivs och känner att de får utvecklas i sin yrkesroll. Som medarbetare i Västerviks kommun ska du gå till och ifrån jobbet med en positiv känsla. Vi hoppas att du vill vara med och utveckla våra verksamheter.

Västerviks kommun står nu inför en stor utmaning och en fantastisk möjlighet genom den nya tillgången och de kompetenser som den ökade målgruppen nyanlända, utrikesfödda, kommuninvånare bidrar med.
I samarbete med Tjustbygdens Sparbank startar Västerviks kommun i höst ett arbetslivsinriktat integrationsprojekt - Nykompetens. Projekt har som syfte att stärka kompetensförsörjningen inom både näringsliv och offentlig sektor i Västerviks kommun. Målgruppen är nyanlända utrikes födda kommuninnevånare med akademisk utbildning och/eller tydlig praktisk yrkesbakgrund. Projektet kommer att genomföras i nära samarbete med kollegor på integrationsgruppen på Enheten för arbete och kompetens och arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen.

Projektet pågår under tre år och nu söker vi två arbetslivskoordinatorer för första året, där en eventuell förlängning kan bli aktuellt. En av tjänsterna kombineras med projektledaruppgifter.

Dina arbetsuppgifter
Projektet ska genomsyras av lärande för den nyanlände. I första hand kommer du arbeta med aktiviteter/insatser som mentorsplatser, studiebesök i näringsliv och offentlig sektor och praktikplatser. Du planerar och är delaktig i genomförandet av en förberedande arbetslivsorientering. Arbetslivskoordinatorer ska arbeta mot arbetsgivare för att underlätta matchning för arbetsgivare i Västerviks kommun och verka för att öppna dörrar till det lokala arbetslivet för nyanlända genom att:
Samordna och arbeta för att generera praktikplatser och mentorer.
Utveckla samarbetsformer med näringsliv och offentlig sektor i ett prioriterat område.
Stötta i matchning av nyanländas kompetens mot den lokala arbetsmarknaden .

Utbildning- och erfarenhets krav
*Eftergymnasial utbildning.
*Du ska ha minst fem års arbetslivserfarenhet.
*Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse.

Meriterande för tjänsten är om du har god kännedom av arbetsmarknaden och kontakter med näringslivet och offentlig sektor utifrån ett lokalt perspektiv. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med människor från olika kulturer samt erfarenhet av kvalificerad uppsökande tjänsteförsäljning gentemot företag.

Kompetenskrav
För att vara framgångsrik i rollen som arbetslivskoordinator krävs att du är självgående, har samarbetsförmåga och är uthållig. Du är serviceinriktad, mångkulturellt medveten och ödmjuk i ditt relationsskapande. Du har förmågan att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.

Övriga krav
Körkort B

Välkommen med din ansökan!

Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerviks kommun VÄSTERVIK
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • -
  • Tidsbegränsad. Heltid. Tillträde snarast enlig överenskommelse till 2017-03-31 med ev förlängning.
  • Publicerat: 27 april 2016

Liknande jobb


7 november 2024

Integrationshandläggare - samordnande uppdrag

6 november 2024

Integrationshandläggare

Integrationshandläggare

11 oktober 2024