OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och fem stabsenheter ekonomi, HR, kvalitet, utredning samt nämnd- och ledningskansli.
Punktens serviceboende utför insatserna boende med särskild service enligt LSS och boendestöd enligt socialtjänstlagen för personer med autism och/eller utvecklingsstörning. Vi arbetar med att stötta personen i sitt eget hem för att stärka personen till ett så självständigt liv som möjligt. Detta gör vi utifrån varje persons individuella behov.
Vårt huvuduppdrag är att genomföra biståndshandläggarens biståndsbeslut och målet är att personen ska få ett så självständigt liv som möjligt. Andra mål vi fokuserar på är bland annat att utveckla vårt arbete utifrån evidensbaserad praktik och våra brukares somatiska hälsa. Vi fokuserar också på hur digitalisering och välfärdsteknik kan utveckla nya arbetssätt för att klara av framtidens utmaningar. Vill du vara med och bidra till utvecklingen?
Just nu söker vi två beteendevetare/boendestödjare för tillsvidaretjänster till Punktens serviceboende!
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en viktig del i att stärka våra brukare till att leva ett så självständigt liv som möjligt? Skulle du trivas i en självständig roll med mycket eget ansvar där du arbetar med brukaren i dennes hemmiljö? Skulle du beskriva dig själv som strukturerad och kommunikativ? Då kanske du är den personen som vi söker!
Som beteendevetare/boendestödjare har du varierade arbetsuppgifter hos våra brukare eftersom brukarnas behov är individuella. Du ansvarar för att planera, genomföra och följa upp insatser utifrån evidensbaserad praktik. En del i arbetet är också att stötta brukaren i dennes vardag. Det kan till exempel handla om personlig hygien, matlagning, inköp, städning och tvätt.
Du kommer även att vara kontaktperson till flera brukare där du har ansvaret att planera stödet utifrån individuella genomförandeplaner. Du samverkar med interna och externa aktörer som till exempel samordnare, teamledare, biståndshandläggare, försäkringskassan och sjukvården. I rollen ingår dokumentation i systemet VIVA.
Det är viktigt att du trivs med ett rörligt arbete eftersom att våra brukare bor i egna lägenheter utspritt runt om i Eskilstuna. Arbetstiden är schemalagd dag, kväll och helg. Vi jobbar med önskescheman och jobbar helg ungefär var fjärde vecka.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• Har högskoleutbildning inom beteendevetenskap eller är socionom
• Är van vid att använda IT som stöd i ditt arbete.
• Har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• Har B-körkort.
Det är starkt meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med målgruppen.
• Utbildning i pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt (PFA) och motiverande samtal (MI).
• Erfarenhet av arbete i dokumentationssystemet VIVA.
Dina personliga egenskaper har mycket stor betydelse för vår organisations framgång. För oss är det väldigt viktigt att du är bra på att kommunicera, har god förmåga att knyta kontakt och skapa förtroendefulla relationer. För att trivas i rollen behöver du kunna jobba självständigt och ta mycket eget ansvar. Det innebär att du är strukturerad och välorganiserad med en god förmåga att planera ditt eget arbete. Periodvis kräver arbetet att du kan att hålla ett högt tempo och flera saker igång samtidigt. Vi förutsätter att du prioriterar ett gott samarbete med både interna och externa aktörer.
Låter det här som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan, vi ser fram emot den!
ÖVRIGT
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap och Modigt ledarskap.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen märkt Rekryteringsenheten eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D.