OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunerna Mellerud, Bengtsfors, Dals Ed, Färgelanda och Åmål har ingått avtal om gemensam handläggning av budget- och skuldrådgivning samt dödsbohandläggning. Syftet med samverkan är att genom samarbete kunna tillhandahålla heltidstjänster riktade till budget- och skuldrådgivning och dödsbohandläggning för en ökad kvalité i handläggningen. Genom likartade bedömningar ökar även rättssäkerheten för kommuninvånarna. Målsättning är att minska respektive kommuns sårbarhet, korta ner väntetider för insats samt ge utrymme och förbättrade förutsättningar för ett förebyggande och utåtriktat arbete. Tjänsterna kommer organisatoriskt att tillhöra Vuxenenheten på Individ- och familjeomsorgen, IFO, i Mellerud. Inom IFO i Melleruds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss och vill du vara med och bidra till tillväxten i Mellerud?
Arbetsuppgifter
Vi söker nu två medarbetare som vill vara med och starta upp dessa nya tjänster och jobba med handläggning av både budget- och skuldrådgivning samt dödsbo.
Budget- och skuldrådgivning innefattar följande fem delar:
Ø Budgetrådgivning – en förutsättning för en god långsiktig effekt är att budgeten går ihop såväl i dagsläget som i framtiden så att inte nya skulder uppstår. Rådgivaren och den rådsökande börjar med att kartlägga den ekonomiska situationen.
Ø Skuldrådgivning - i de fall det finns skulder. Rådgivaren kan verka för att en överenskommelse kommer till stånd med fordringsägarna. En annan lösning kan vara att ansöka om skuldsanering.
Ø Stöd inför och under skuldsanering. Det kan handla om att ge stöd vid överklagan av beslut om skuldsanering eller omprövning på grund av ändrade förutsättningar eller att ge budgetrådgivning.
Ø Samverkan - är viktig och behöver få utrymme i såväl enskilda fall som mer övergripande. För att nå framgång med budget- och skuldrådgivningen kan den rådsökande till exempel behöva stöd i frågor som inte handlar om ekonomi. Det kan handla om kontakt med såväl landsting som kommunala och statliga verksamheter exempelvis psykiatri, socialtjänst eller Försäkringskassan.
Ø Utåtriktade insatser - verksamheten behöver synas i kommunerna i olika sammanhang för att säkerställa att invånarna har kännedom om att budget- och skuldrådgivning finns och vad de kan få hjälp med.
Dödsbohandläggning består av följande ärendetyper:
Ø Dödsboanmälan - upprättas om den avlidnes tillgångar inte täcker annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet.
Ø Dödsboförvaltning – om dödsbodelägare saknas, är socialtjänsten ansvarig för boets provisoriska förvaltning till dess att dödsbodelägare har spårats och underrättats samt övertagit förvaltningen av dödsboet.
Ø Internationella dödsbon - om det i Sverige finns egendom efter någon som vid sin död inte hade sin hemvist i Sverige ska anmälan om dödsfallet ske till socialtjänsten.
Ø Begravning - om den avlidne saknar anhöriga som ordnar med begravningen har socialtjänsten skyldighet att ordna så att en begravning kommer till stånd. Socialtjänstens uppgift är att bestämma om begravningen och beställa denna hos en begravningsbyrå.
Ø Ekonomiskt bistånd - för begravningskostnad kan beviljas enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen om det inte finns tillgångar i dödsboet eller om kostnaderna inte kan tillgodoses genom försörjningsskyldigas, dvs. föräldrars och efterlevande makars/registrerade partners, inkomster eller tillgångar.
Kvalifikationer
Du ska ha högskoleutbildning såsom socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Erfarenhet från tidigare arbete inom områdena eller från arbete som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är meriterande.
Du ska ha ett genuint intresse av socialt arbete, vara strukturerad med god förmåga att planera, organisera och självständigt prioritera i ditt arbete, ha samarbetsförmåga och bidra till en god teamkänsla. Du har obehindrade kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Du kommer att möta människor som befinner sig i olika livssituationer. Ditt arbete innebär att göra skillnad för människor. Ett respektfullt och gott bemötande och tro på individens egen kraft och förmåga är något vi värderar högt. Vi kommer därför vid rekryteringen att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder dig processhandledning, närvarande arbetsledning, utbildning enligt kompetensutvecklingsplan utifrån Kompetensresan Fyrbodal, semesterväxling och friskvårdsbidrag samt att få arbeta i ett härligt team på Vuxenenheten. B-körkort är ett krav.
Intervjuer kommer att ske löpande och tillsättning av tjänst kan ske under rekryteringsperioden.
Varmt välkommen med din ansökan, CV och personliga brev via e-post till ansokan.sn9@mellerud.se