OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekonomistaben, Nyköping eller Eskilstuna
Välkommen att skapa Sveriges friskaste län tillsammans med oss!
Vi söker nu två kollegor till ekonomistaben/enheten för chefsstöd hälso- och sjukvård. Är du intresserad att komma till oss? En spännande och utvecklande arbetsplats med ett viktigt uppdrag och många utvecklingsområden.
Vi söker dig som är verksamhetsinriktad med brett intresse för ekonomi, planering, uppföljning, analys och möten med människor.
Om oss
Region Sörmland ansvarar för områden som är viktiga för alla som bor, lever och verkar i Sörmland. Regionen ska säkerställa att Sörmlands invånare har tillgång till en jämlik hälso- och sjukvård och tandvård av hög kvalitet, en väl fungerande kollektivtrafik, ett rikt kulturutbud och en god miljö.
Som en del av Region Sörmland finns ekonomistaben med uppdrag att leverera bra tjänster till regionens verksamheter och invånarna i Sörmland. Ekonomistaben äger, driver, samordnar, utvecklar, förvaltar och förankrar regionens övergripande ekonomiprocesser och ekonomiverktyg.
Tjänsten är placerad i Eskilstuna eller Nyköping och det finns möjlighet att arbeta hemifrån i viss utsträckning. Du kommer att samarbeta med andra inom ekonomistaben, verksamhetschefer, enhetschefer och övriga stabsfunktioner. Tjänsten är organiserad i enheten för chefsstöd hälso- och sjukvård inom ekonomistaben som ansvarar för controllerstöd till divisioner, kliniker och vårdcentraler inom hälso- och sjukvården. Vi är 16 medarbetare fördelat på tre orter i länet.
Dina arbetsuppgifter
Som controller arbetar du som stöd i ekonomiska frågor åt en handfull verksamheter. Uppdraget är att stödja verksamheterna i planerings- och uppföljningsprocessen. I arbetsuppgifterna ingår att:
• Stödja verksamheten i framtagande av verksamhetsplan och budget.
• Stödja verksamheten med resultatuppföljning och prognos.
• Ansvara för att budget och prognos administreras i berörda system.
• Ansvara för att det ekonomiska resultatet är kvalitetssäkrat, rättvisande och korrekt.
• Stödja verksamheten i kalkylering och medverka i framtagande av prismodeller.
• Stödja verksamheten i investeringsprocessen.
• Utföra analyser och benchmarking för att mäta effektivitet och produktivitet i verksamheten.
• Stödja verksamheten i olika former av produktions- och kapacitetsplanering.
• Ansvara för och genomföra utbildningar inom ekonomiområdet.
Som controller erbjuds du ett stimulerande arbete där ekonomiarbetet varvas med utvecklingsuppdrag och samarbete med såväl chefer som kollegor. Du har expertkunskap inom ekonomiområdet och använder den för att stötta verksamheter inom hälso- och sjukvården. Utöver det bidrar du till ständig förbättring av Regionens interna rutiner och processer.
I din kontakt med verksamheten blir du generalist inom flera olika områden men du får även möjlighet att fördjupa dig inom ett specialistområde (till exempel personalkostnader eller läkemedelskostnader). I den rollen fungerar du som specialist för området gentemot dina kollegor och ansvarar för framtagande av hälso- och sjukvårdsövergripande prognos, analys och uppföljning inom området.
I din roll som controller stöttar du ett antal specifika verksamhet och dess chefer, vilka kan finnas i Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm. Resor i tjänsten under arbetstid förekommer.
Din kompetens
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande och erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Office-paketet, framför allt Excel.
Erfarenhet från ekonomisystemet Raindance är också meriterande.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Vi tror att du är analytisk, strukturerad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift i kombination med en god pedagogisk förmåga. Eftersom arbetet innebär många kontakter är det viktigt att du är utåtriktad, positiv och har en förmåga att både inspirera och skapa förtroende. Du ser relationsbyggande som en naturlig och betydelsefull del av ditt yrkesutövande.
Det är viktigt att du kan hantera såväl detaljer som helhet och att du ser positivt på att arbetsuppgifterna är varierande. Vi tror vidare att du är en lagspelare som ser samarbete som en nyckel till framgång och att du har en drivkraft att utvecklas. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Information om tjänsten lämnas av
Chefscontroller Malin Printz, 076-721 95 03.
Fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.
Kom och jobba hos oss på ekonomistaben!
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2023-01-18.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Se våra förmåner (http://regionsormland.se/jobb-och-utbildning/vara-formaner/)
Följ oss gärna på Facebook (http://facebook.com/regionsormlandJobbahososs/)
Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.
Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.