OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Arbetsuppgifter
Två doktorandtjänster utlyses härmed på KTH, institutionen för Farkost- och Flygteknik.
Fokus ligger på tre områden: Havsbaserad produktion, samhällsskydd och miljöövervakning Inklusive utforskning av outforskade marina miljöer. SMaRC kommer att utveckla teknik för ökad autonomi och uthållighet av marina robotar (typiskt betecknas dessa som AUV eller ROV) för att minska beroendet av stödfartyg och därigenom drastiskt minska de operationella kostnaderna.
SMaRC samlar forskare, specialister och slutanvändare från KTH, FOI, SAAB, MMT, Stockholms universitet och Göteborgs universitet. KTH, Saab och Svenska Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) kommer att ansvara för de flesta av den tekniska utvecklingen. Inom SMaRC tillhör du ett tvärvetenskapligt forskarteam där du kommer att samarbeta med andra post-doks och doktorander från områden som robotik, undervattenskommunikation, elektrokemi, marin ekologi samt biologi och polarforskning. Det kommer att finnas möjligheter för regelbundna resor till konferenser, workshops och havsförsök i realistiska förhållanden (t.ex. Östersjön, Svenska västkusten, Svalbard och Antarktis).
Doktorandprojekt #1: Prestandaoptimering för AUV med lång uthållighet
Projektets mål är att bidra med metodik och teknik som gör att nästa generations AUV kan ges längre räckvidd samt längre uthållighet. Studierna omfattar möjligheter, begränsningar och trade-offs rörande olika aspekter av prestanda för AUVs. Studierna kommer beröra t.ex. propulsion, hydromekanik, reglerteknik, skaleffekter, hastighetseffekter, energisystem etc. Fokus är både på elektromekaniska/hydromekaniska aspekter och farkostens uppträdande och reglerstrategier. Projektet fokuserar främst på AUV:er med lång räckvidd och uthållighet för t.ex. miljöövervakning. Doktoranden kommer även samarbeta i en miljö nära andra doktorander inom SMaRC samt delta aktivt i design av SMaRCs demonstratorplattformar. Projektet handleds huvudsakligen av Jakob Kuttenkeuler (https://www.kth.se/profile/jakob).
Doktorandprojekt #2: Hydrobatics
Förmågan att docka och precisionsmanövrera är avgörande för att utöka räckvidden samt den operativa uthålligheten och förmågan hos dagens maritima undervattensrobotar. Detta projekt syftar till att utveckla en simuleringsmodell i Matlab/ Simulink för att simulera avancerade manövrar och operationella scenarios. Arbetet innebär utveckling av metoder för snabba och effektiva simuleringar av 360 graders manövrar i 6 frihetsgrader, samt syntetisering av elektroniska, mekaniska och hydromekaniska aspekter i modelleringen. Simulatormiljön kommer experimentellt verifieras vilket innebär att en del av arbetet kommer att omfatta utveckling av experimentella plattformar och utförande av experiment. Arbetet innebär analys av olika tekniska koncept och kontrollstrategier för AUV'er, liksom att samarbeta med andra doktorander inom SMaRC-konsortiet i gemensamma experiment. Kandidaten kommer att arbeta under överinseende av Ivan Stenius. (https://www.kth.se/profile/stenius).
Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i maskinteknik, farkostteknik, teknisk fysik eller annan motsvarande utbildning med relevans för det speciella projektet. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande. Den sökande ska ha ett stort intresse för forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper. KTH satsar på jämställdhet och har målet att öka andelen av underrepresenterat kön, vi ser gärna kvinnliga sökanden till de utlysta tjänsterna - men beaktar givetvis alla ansökningar. Ett ytterligare krav för den här tjänsten är svenskt medborgarskap och godkänd registerkontroll. Specifika kvalifikationer för de 2 doktorandprojekten är:
Doktorandprojekt #1: Prestandaoptimering för AUV med lång uthållighet
Meriterande för projektet är tidigare erfarenhet från utvecklingsarbete eller analys av undervattensfarkoster, flygande farkoster eller liknande. Programmeringsvana (Matlab, C etc.) är meriterande liksom kunskap och färdigheter inom hydromekanik. Goda färdigheter i det svenska språket är likaså meriterande.
Doktorandprojekt #2: Hydrobatics
Meriter för denna position är examensarbeten inom simulering och modellering av undervattensfarkoster (eller liknande), goda kunskaper i Matlab och Simulink, goda kunskaper i programmering samt goda kunskaper inom hydrodynamik/aerodynamik. Ytterligare förtjänster är goda kunskaper i svenska språket (muntligt och skriftligt).
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format:
- Ifyllt försättsblad https://dl.dropboxusercontent.com/u/6615186/CoversheetPhD.doc
- CV
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Eventuella rekommendationsbrev
- Namn och kontaktinformation till referenser
Övrigt
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se