Arbetsbeskrivning
Solom fortsätter nu sin resa med att söka enhetsansvariga stödpedagoger inom LSS till våra barnboenden
Brinner du för LSS och söker en ny karriärmöjlighet? Är du vår framtida ledare? Till en helt ny roll som enhetsansvarig inom SOLOM söker vi nu dig med tidigare erfarenhet av arbetsledande roll och som vill vara med att utveckla vår LSS-organisation med fokus på kund och kvalitet.
Nu finns en unik chans att vara med att leda, utveckla och kvalitetssäkra ett av två LSS-boenden för barn i Sollentunas vackra villaområden.
Beskrivning av tjänsten
Tjänsten som enhetsansvarig innebär förutom det verksamhetsnära arbetet som stödpedagog även en arbetsledarfunktion inom ekonomi-, personal-, och kvalitetsfrågor.
Du har en viktig roll som verksamhetschefens förlängda arm i verksamheterna. Din främsta roll som enhetsansvarig är att arbetsleda och delta aktivt i det dagliga omsorgsarbetet tillsammans med dina kollegor. Genom att vara en förebild i verksamheterna och arbeta efter våra värdeord Glädje, Engagemang och Respekt skapar du en positiv arbetsmiljö varje dag för grupperna. För rätt person finns möjlighet till intern karriärsutveckling.
Tjänsten innebär
Som enhetsansvarig stödpedagog ingår du i ett professionellt team som ger stöd till personer med bland annat IF, autism, psykisk ohälsa samt utmanande beteende som kan leda till hot och våld situationer. Vi arbetar alltid utifrån den boendes behov, önskemål och utifrån dennes självbestämmande. Som stödpedagog arbetar du aktivt för att säkra en hög kvalitet i driften och omsorgen. Du bidrar med en fördjupad pedagogisk kunskap inom funktionsvariationsområdet och tar därmed extra ansvar för frågor som handlar om det pedagogiska förhållnings- och arbetssättet med kunden i fokus.
Som stödpedagog ingår du i verksamhetens baspersonal och du deltar i det dagliga omvårdnadsarbetet med ansvar att metodutveckla och handleda dina kollegor.
Som enhetsansvarig säkerställer du även följsamhet till verksamhetens arbetssätt och metoder.
Det ekonomiska ansvaret omfattar bland annat fakturahantering, inköp, redovisning och att du är väl insatt i verksamhetens budget.
Kvalitetsansvaret omfattar bland annat uppföljning och säkerställande av dokumentation (så som genomförandeplaner, riskbedömningar med mera) och samordning kring och deltagande i samverkansmöten.
Arbetsledning omfattar bland annat bemanning, tidrapportering, upprättande av personalscheman, introduktioner, att stötta ombudsfunktioner på verksamheten samt rekrytering av timvikarier. I arbetsledaransvaret ingår även uppföljning av verksamhetens egenkontroller och du rapporterar direkt till verksamhetschef. I rollen ingår även kontakt med anhöriga och dokumentation.
Utöver schemalagd arbetstid i driften finns avsatt tid för administrations-arbete. Detta möjliggör att du på så sätt ser och kan kartlägga de boendes hela dagar och alla medarbetares metodutveckling.
Din profil
Du har eftergymnasial specialisering inom funktionsvariationsområdet t ex "Stödpedagog inom LSS" som omfattar minst 200 YH-poäng eller 60 högskolepoäng (eller kombination som motsvarar minst två terminers heltidsstudier). Du har stor erfarenhet av att arbeta med målgruppen och känner dig bekväm i att handleda dina kollegor.
För att passa i denna tjänst tror vi att du är en person som brinner för verksamhetens
målgrupp och gärna entusiasmerar dina kollegor.
Vi vill att du:
- är självständig och trygg i ditt arbete
- känner stolthet och lojalitet gentemot ditt uppdrag och organisationen
- har ett prestigelöst och professionellt förhållningssätt och kan skapa goda relationer
internt och externt med exempelvis anhöriga, myndigheter och beställare
- är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter
- har systemvana och med lätthet sätter dig in i nya system
- har hög ansvarskänsla och ekonomiskt sinne och förståelse för helheten samt förstår
- konsekvenser kopplat till bemanning, såväl ekonomiska som kvalitativa.
För oss är det viktigt att du har ett brinnande intresse för arbetet. Du är lyhörd och flexibel med det våra boenden behöver stöd och hjälp med. Målet är att alla boenden ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad erbjuder vi dig?
- Kontinuerlig fortbildning
- Nätverksträffar med andra i samma roll
- Möjlighet till intern karriärsutveckling
SOLOM erbjuder en arbetsplats med glädje, engagerade medarbetare, god gemenskap och närvarande ledare. Vi har självklart kollektivavtal och erbjuder förmåner som generöst friskvårdsbidrag och Edenred-kortet (subventionerade lunchkuponger).
Om SOLOM
SOLOM är Sollentuna kommuns största utförare inom äldreomsorg och LSS. Vi bildades 2013 och är något så unikt som ett kommunägt vård- och omsorgsföretag. SOLOM är en av Sollentunas största arbetsgivare och finns idag på ett 30-tal platser i kommunen. Med glädje, engagemang och respekt arbetar vi varje dag för att hjälpa våra kunder att ha huvudrollen i sina liv. Läs mer om oss på www.solom.se
Utdrag från Polisens belastningsregister kommer att efterfrågas i samband med anställningserbjudande.