OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.
Område ordinärt boende ansvarar för hemtjänst, larm- och nattpatrull, dagverksamhet för personer med demenssjukdom och den förebyggande verksamheten. Området är under ständig förändring och utveckling och under kommande år kommer bland annat nya moderna arbetssätt, välfärdsteknologi, strategisk kompetensförsörjning och evidensbaserad praktik att vara några av de områden som vi arbetar extra intensivt med.
ARBETSUPPGIFTER
Nu vidareutvecklar vi rollen som enhetschef inom hemtjänsten och söker två utvecklingsfokuserade enhetschefer som vill vara med att förnya verksamheten. Om du gillar att tänka nytt och vara med och påverka i en ledande roll inom vård- och omsorg kan detta var en utmaning för dig!
I denna roll som enhetschef inom hemtjänsten kommer du ha goda möjlighet att påverka och införa förnyade arbetssätt där metodutveckling med fokus på ännu mer delaktighet och inflytande för brukaren är ett av flera områden som vi inriktar oss på. Just nu pågår en översyn av området ordinärt boende. Förändringar kommer att genomföras och du kommer bli en naturlig del av den nya organisationen. För att du ska få en bra start på ditt arbete hos oss kommer du gå kommunens introduktionsprogram för nya chefer.
I din roll som enhetschef kommer du ha ansvar för en egen enhet och arbeta på uppdrag av biträdande områdeschef. Enhetens uppdrag består av att ge brukarna stöd och trygghet för att kunna bo kvar hemma. Brukarna ska ges möjlighet till delaktighet och inflytande över hur de beslutade insatserna genomförs. Du kommer ingå i ledningsgruppen för ordinärt boende tillsammans med övriga enhetschefer, utvecklingsledare och utvecklare. Som enhetschef har du mandat, ansvar och befogenheter att i din verksamhet fatta beslut om ekonomi, personal och andra verksamhetsfrågor. Stödfunktioner finns på förvaltningen bland annat inom ekonomi och HR.
Dina arbetsuppgifter är bland annat att planera och leda arbetet enligt kommunens mål och riktlinjer och säkerställa att gällande lagar och avtal efterföljs. I arbetet ingår att hantera personalfrågor som bemanning, kompetensutveckling och arbetsmiljö samt ansvara för verksamhetens ekonomi med budgetarbete och resultatuppföljning. Du har ett informations- och kommunikationsansvar både internt och externt. En viktig del av arbetet är uppföljning och analys av verksamhetens resultat i nationella och lokala kvalitetsundersökningar för att kunna bedriva ett systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete.
KVALIFIKATIONER
Är du en drivande person med arbetslivserfarenhet inom vård och omsorg och som vill ta nästa steg i din karriär och bli enhetschef? Vi söker dig som förutom att ha erfarenhet av vård och omsorg har minst en 3-årig högskoleutbildning inom relevant område. Du får gärna ha utbildning inom organisation och ledarskap men det är inget krav. Har du erfarenhet av att arbeta som just chef inom vård- och omsorgsverksamhet ser vi det som väldigt positivt. Vi vill att du tidigare har erfarenhet att handleda/leda personalgrupper. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation eller har erfarenhet av att driva förändringsarbete. Du ska kunna initiera och driva utveckling på kort och lång sikt och ha förmåga att planera och organisera verksamheten utifrån kommunens värdegrund, vision och mål. Du bör ha intresse för ekonomi och personalfrågor då det ingår i enhetschefsrollen. Vi vill att du har god datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. B-körkort är ett krav då du behöver kunna ta dig till dina verksamheter.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi letar efter en engagerad och drivande person med ledarpotential som har förmåga att tänka på helheten i det uppdrag du har. Du ser samarbete mellan enheter som en självklarhet och har förmåga att tänka strategiskt. Ditt engagemang och din motivation att göra det lilla extra gör dig till en positiv förebild där du sätter upp mål och visar vägen med tydligt men ödmjukt ledarskap. Det är viktigt att du vågar du stå för dina åsikter och vågar ta obekväma beslut. Vi vill att du modigt delar med dig av nya idéer och är förändringsbenägen utifrån de nya krav och utmaningar som ställs på utförandet av vård och omsorg. Du är trygg i dig själv, men ber om stöd när det behövs och är intresserad av att förbättra dig och utvecklas både i arbetet och som människa.
Varmt välkommen till oss i hemtjänsten!
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Therese Klingmalm
016-710 51 38
Enhetschef Maria Englund
016-710 22 25
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Isabel Kjellberg
016-710 17 02
Ring mån-tors 08:00-10:00 och fre 08:00-09:00 Tim- och sommarjobb
016-710 70 99
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37
Enhetschef Anneli Gravander
016-710 52 12
Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
HR-chef Krister Reed
0701- 67 27 50